klima jordklode natur

Mer klima i skolen

Debatt: – Elever lærer ikke nok om klima og klimaendringer i dagens skole. Det er både et kunnskapsmessig og demokratisk problem.

Publisert Sist oppdatert

I en ny rapport utarbeidet av Redd Barna og CICERO kommer det tydelig frem at elever ikke har nok kunnskap om klimaendringer og egne rettigheter i klimaspørsmål. Kunnskapsgapet gjør at elever blir fratatt muligheten til å være en aktør i samfunnet de er en del av, samt muligheten til å påvirke sin egen fremtid.

Elevene Redd Barna har snakket med i datainnsamlingen til rapporten Klimakrisen sett med barns øyne, forteller at klimaundervisningen i skolen er abstrakt og føles langt fra deres eget liv og hverdag. De lærer mest om internasjonale forhold og klimagasser. Når elevene tenker på lokal klimaundervisning, er det ofte bare søppelrydding som nevnes.

Litteraturgjennomgangen av forskning CICERO har gjort i rapporten viser at barns mentale helse i økende grad blir påvirket av klimaendringene gjennom klimabekymring. Dette kommer også frem i samtalene med elevene; ingen av elevene Redd Barna har snakket med tror de kan leve på samme måte som foreldregenerasjonen når de blir voksne. De frykter at områder i Norge blir ubeboelig i fremtiden, og at klimaendringer vil prege deres levemåte.

Manglende undervisning fører til likegyldighet

Mangel på undervisning som gir nok kunnskap til å kunne mene noe om tematikken, håp og handlingsalternativer, fører til likegyldighet blant elevene. Jo eldre elevene blir, jo mindre tro har de på at det nytter å engasjere seg i klimadebatten. Flere av elevene forteller at de ikke var klar over at barn og unge har noe å si i klimaspørsmål. I løpet av samtalene opplever de derimot et økende engasjement for tematikken og vilje til handling i tråd med økende kunnskap.

Skolens oppdrag er å utdanne og danne fremtidens borgere. Det vil si at elever skal få kompetanse, samt at de skal kunne anvende kompetansen og få verktøy til å være aktive medborgere i samfunnet de er en del av. Blant annet står retten barn har til å uttrykke seg og bli hørt i saker som angår dem sterkt for å kunne delta i samfunnet.

Klima og miljø er på papiret tungt inne i skolen, blant annet gjennom bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema. Likevel er det kun naturfag og noe samfunnsfag elevene nevner av fag hvor de lærer om klima og miljø.

Behov for mer relevant undervisning

Elevene etterlyser mer relevant klimaundervisning hvor de lærer gjennom handling, og hvor det er tid og plass til å snakke om klima og hva de tenker og føler. De ønsker seg ærlig informasjon som viser løsninger, og at de kan være med i planleggingen. En slik undervisning fordrer at lærere får god kompetanse til å undervise i et komplekst tema, hvor løsningene enda ikke ligger på bordet.

Barnekonvensjonen gir barn rett til informasjon, medvirkning og god utdanning. Klimaundervisning som omfavner disse rettighetene, vil være med på å styrke barn som aktører i eget liv og legge til rette for å være aktive medborgere i klimaspørsmål.

Lærere har en nøkkelrolle i å gi barn relevant kunnskap, håp og mulighet til å påvirke egen fremtid. Det kan starte gjennom god klimaundervisning.