Forbundsleder Jon Oddvar Holthe

Det er avgjørende å bevare de sentrale, kollektive forhandlingene

Debatt: Lønna må forhandles sentralt – for fellesskolen, velferden og rettferdigheten.

Publisert

I 2026 skal hovedtariffoppgjøret i kommunesektoren forhandles. Da står mye på spill for lærerne. Landsstyret i Skolenes landsforbund mener det er avgjørende å bevare de sentrale, kollektive forhandlingene – selve garantien for rettferdig lønnsutvikling og likebehandling på tvers av kommunegrenser.

Skolenes landsforbund har, som LO-forbund og sektororganisasjon, alltid stått for fellesskapet. Vi tar ansvar, for lærerne, andre ansatte, for elevene, for fellesskolen og for velferdsstaten. I de kommende hovedtariffoppgjørene er det én sak som blir avgjørende for skolen i Norge: Lærerne må forbli en del av fellesskapsløsningen også i tariffavtalene, og ikke flyttes ut i en egen lokal forhandlingsordning.

Hvorfor? Fordi det er i fellesskapsløsningene vi har forutsigbar og rettferdig lønnsutvikling, rettferdig behandling på tvers av kommunegrenser, og en trygghet for lærere som arbeider i både små og store kommuner. Det er bare å innse at det er dagens ordning som gjennom tiår har sikret lærerne en del av den nasjonale lønnsdannelsen, på linje med andre viktige grupper i kommunesektoren. 

Å trekke lærerne ut i lokale ordninger kan høres fristende ut. Men i praksis betyr det større forskjeller, mer usikkerhet og dårligere rekruttering – særlig i distriktene. Små kommuner med stram økonomi vil aldri kunne matche lønnsnivået i de store byene. Resultatet blir at lærerne flytter etter lønna, mens barna i småkommunene står igjen med et dårligere skoletilbud.

Det er ikke rettferdig. Det er en oppskrift på et A- og B-lag i norsk skole.

Gjennom tiår har den sentrale avtalen sikret lærerne en plass i den nasjonale lønnsdannelsen – på linje med andre viktige yrkesgrupper i kommunesektoren. Dette systemet skaper trygghet, forutsigbarhet og likebehandling.

Når kommuneøkonomien er presset, er det fellesskapet som beskytter lærerne og elevene. Å splitte opp lønnsdannelsen betyr å velge ulikhet.

Lærerne må forbli i fellesskapet – for fellesskolen, for velferdsstaten og for rettferdighet i hele Norge.