Fraværskrisen i skolen fortsetter, det kreves handling nå

Debatt: Fraværskrisen handler ikke om statistikk, den handler om tusenvis av unge mennesker som ikke fortjener å miste muligheter i livet på grunn av skolefravær.

Publisert

Nye tall fra Utdanningsdirektoratet er nedslående lesing for alle som bryr seg om norsk skole og skoleelever: Elevfraværet har gått i taket etter pandemien, og fortsetter å stige. Faktisk er fraværet blant tiendeklassinger doblet siden 2018, og særlig bekymringsverdig er det økende langtidsfraværet. Jeg vil egentlig kalle den vedvarende økningen en fraværskrise, og utfordrer kunnskapsministeren til å iverksette tiltak snarest mulig.

Pandemien har uten tvil skapt mange utfordringer, det kan ikke benektes. Men pandemien er over, og fraværet fortsetter å stige. Etter pandemien har fraværet blant 10. trinnselever steget med 3 dager, og siste året har det typiske fraværet for samme elevgruppe gått opp ytterligere. Det skjer på Arbeiderpartiets vakt.

Sammenhengen mellom fravær og karakterer er krystallklart. Jo høyere fravær, desto lavere prestasjoner. I verste fall kan svake karakterer fra ungdomsskolen stenge dører til både videregående, universitet og arbeidsliv. Vi mener det er en altfor høy pris som verken mennesker eller samfunnet har råd til å betale. Hver eneste dag en elev er borte fra skolen, som i noen tilfeller hos videregående skoleelever kan være mer enn 20 fraværsdager i året, snakker vi ikke bare tapte dager og tapte timer, men også i aller høyeste grad tapte muligheter. 

Andre OECD-land som Danmark, Storbritannia og Australia deler samme opplevelsen som oss etter pandemien. Forskjellen er likevel at fraværet der har gått ned igjen de siste årene. I Norge går det fortsatt feil vei. Hvorfor klarer ikke Norge å snu utviklingen når andre land får det til? 

Tiden er inne for å ta grep. Også lokalt i Bergen.

Høyre vil ha tiltak som virker, blant annet: tettere oppfølging av elever med høyt fravær, flere alternativer for praktisk opplæring og valgfag, mestring, bedre samarbeid mellom skole og hjem, og en fraværsgrense som håndheves. Byrådet i Bergen jobber med en ungdomsskolereform som bystyret har vedtatt, hvor nettopp fraværsgrense og hvordan vi kan håndtere fravær på ungdomsskolen, skal utredes. Timing og aktualitet har vel sjeldent truffet bedre enn det det gjør nå. Hvis kunnskapsministeren Nordtun ikke kan gi oss verktøy til å hente elever tilbake fra fravær, så må Bergen selv gå foran med løsninger. 

Fraværskrisen handler ikke om statistikk, den handler om tusenvis av unge mennesker som ikke fortjener å miste muligheter i livet på grunn av skolefravær. Som foreldre for skolebarn er det for oss uholdbart at barn er en del av den voksende fraværsstatikken. Pandemien er over, men fraværskrisen er ikke det. Og nå haster det å handle.