Danske lærere skal få gripe inn fysisk, men etterlyser norsk lovbestemmelse
Når Danmark nå følger etter Norge, og vil la sine lærere få gripe inn fysisk mot elever, savner lærerleder Gordon Ørskov Madsen en spesiell lovbestemmelse fra Norge.
I Danmark har det vært et behov for tydeligere regler og nye fullmakter for hvordan lærere kan gripe inn overfor forstyrrende og utagerende elever, skriver folkeskolen.dk.
Dette har vært et ønske fra både undervisningsministeren og Danmarks Lærerforening.
Denne uken sendte undervisningsminister Mathias Tesfaye ut et lovforslag på høring.
Lovutkastet sier at lærere kan bruke fysisk makt når eleven viser en atferd som:
- bevisst eller ubevisst utgjør fysisk fare for seg selv, andre elever, ansatte eller andre personer
- i ikke ubetydelig grad er trakasserende eller krenkende for seg selv, andre elever, ansatte eller andre
- vesentlig forstyrrer undervisningen for andre
Men ifølge Madsen er det et element som mangler. I den norske opplæringsloven ligger det nemlig en plikt til å forebygge at det oppstår situasjoner der det er nødvendig for en ansatt å gripe inn fysisk mot en elev.
– Vi bør helt klart gå samme vei som Norge. Det kommer vi til å fokusere på i høringsperioden og videre arbeid med loven, sier Madsen.
Han er leder for Danmarks Lærerforening (DLF) og mener det forebyggende arbeidet bør utgjøre 99 prosent av innsatsen i denne problemstillingen.
– Stort behov
DLF har flere ganger oppfordret undervisningsminister Mathias Tesfaye om å la seg inspirere av reglene som er innført i Norge fra inneværende skoleår.
Tesfaye understreker at den danske grunnskolen skal ha plass til alle barn, «men ikke all oppførsel».
– Det er behov for at læreren kan være den voksne i rommet og ta ansvar for omsorgen. Her mener jeg ikke at dagens lovgivning er god nok. Verken når det gjelder å ivareta klassefellesskapet eller rettssikkerheten til elever og ansatte. Derfor er det bra at vi nå får tydelige regler, sier ministeren.
Lærerlederen sier det er stort behov for denne lovendringen:
– Det har vi kjempet for lenge. Vi står i dag med et problem med for mye uro og forstyrrelser i undervisningen, som vi må løse til alles beste, sier Madsen.
Høringsfristen er 10. desember, og det endelige forslaget skal fremmes i februar.