
Trondheim satser på teknologi i utdanningen
Debatt: – Teknologi må være en integrert del av lek og læring i barnehage og skole.
Trondheim er en by med sterke forsknings- og teknologimiljøer, med 75-årsjubilanten SINTEF som en sentral aktør. Trondheimsbarna er del av et blomstrende teknologinæringsliv, og byen er en nasjonal driver for innovasjon og ny kunnskap som også er langt fremme for de yngste i utdanningsløpet. Vi har barnehager og skoler som tar i bruk teknologi på en pedagogisk og utviklende måte, og som gir barna våre en unik mulighet til å utvikle ferdigheter som vil være avgjørende for fremtidens arbeidsliv og samfunnsutvikling.
Barn og unge i Trondheim er fremtidens forskere, ingeniører og problemløsere. Det er de som skal ta samfunnet fremover og finne nye løsninger på klimautfordringene, skape mer bærekraftige byer og utvikle ny teknologi som gjør livene våre bedre. Når SINTEF om 25 år feirer 100, vil vi at noen av dagens barn og elever i Trondheim er blant forskerne deres. Derfor må vi satse på teknologi i utdanningen – ikke som et tillegg, men som en integrert del av lek og læring i barnehage og skole.
Teknologi hverken kan eller skal erstatte gode pedagoger, men med digitale verktøy får pedagogene flere muligheter til å skape engasjerende og tilpasset læring for barn og unge. Det er viktig å være bevisst på hvordan vi bruker teknologien, og vi skal ikke fylle barnehage og skole med ukritisk skjermbruk. Vi må heller ikke legge ned forbud som hindrer skolene og barnehagene i å tilby et helhetlig læringsmiljø.
Ilabekken barnehage og Huseby skole er gode eksempler der de digitale verktøyene styrker praksisen gjennom å åpne nye synsvinkler og muligheter. I barnehagen fikk jeg møte engasjerte pedagoger som entusiastisk viste frem dokumentasjon over prosjekter de hadde gjennomført med barna. I mange av prosjektene var det digitale en av flere viktige måter å utforske, uttrykke og dokumentere temaet på. Dette er en meget god bruk av digitale verktøy i en helhet, som vi ikke må forby.
Noen peker, og gir skolen et ansvar for å begrense skjermbruken. Og ja, skolen bør alltid vurdere hva som er den beste veien til elevenes læring. Skjermbruken i skole og barnehage skal være faglig begrunnet. Vi må skille mellom passiv skjermbruk, som ikke fremmer læring, og aktiv skjermbruk, som styrker barnas utforskning og læring. Det totale trykket av passiv bruk av skjerm er også foreldrenes ansvar å begrense.
Hvis vi mener alvor med å være en kunnskapsby, må vi satse på de som skal bære kunnskapsbyen videre. Vi har kompetansemiljøene, og vi har barnehager og skoler som er klare for å ta steget videre – det de trenger, er politikere som respekterer og har tillit til medarbeiderne, pedagogikken og faget. Fremtiden skapes nå, og den skapes her i Trondheim.