Stengte nettilgangen for elevene – nå snur kommunen
Etter ett år med testing av såkalt «tillattfilter» åpner Bærum kommune opp igjen nettilgangen for elever på mellomtrinnet.
– Med dette systemet risikerer vi å bli stående med nettsider, lenker og undervisningsopplegg som ikke fungerer, selv om vi egentlig har forberedt oss godt. Det er frustrerende og reduserer kvaliteten på undervisningen, sa lærer ved Oksenøya barneskole, Leif Åge Aarflot, til Utdanningsnytt i juni i år.
Han og kollega Håvar Engen var frustrert.
Høsten 2024 innførte nemlig kommunen et "tillatfilter" på elevenes nettbrett.
All nettilgang ble stengt på elevenes nettbrett og at det kun ble åpnet for det som lærerne mener er nødvendig for undervisningen. Begrunnelsen var å skape en tryggere og mer fokusert digital skolehverdag.
Problemet var at lærerne ikke kunne teste hvilke tilganger elevene hadde. De fikk også feiltilganger og det kunne ta lang tid før nettsider ble åpnet.
– Det å stenge for alle har ikke ført til bedringer, bare masse begrensninger og merarbeid, sa Håvar Engen.
«Negative ringvirkninger»
Oksenøya-lærerne fikk støtte av flere kolleger i kommunen.
– Læreplanen må endres dersom elevene fortsatt skal stå uten nettilgang, sa lærere på mellomtrinnet ved Høvik skole til lokalavisen Budstikka.
Nå skriver avisen at kommunen snur og åpner nettet for elevene må mellomtrinnet igjen.
I et dokument fra administrasjonen heter det at kommunedirektøren« erkjenner de negative ringvirkninger som tillatt-lister har påført lærernes didaktiske handlingsrom og elevenes læringssituasjon.»
Noe vil imidlertid fortsatt være på nei-lista.
Gjennomtenkt og pedagogisk
Elevene vil ikke ha tilgang til sosiale medier på brettene og mobilforbud i skoletiden opprettholdes. For de yngste på 1.-3.-trinn skal fortsatt tillat-filteret beholdes. Og etter skoletid kan foreldrene velge å stenge ned flere nettsider, eller låse nettbrettet, også til de eldre barna.
Spesialrådgiver Erik Westrum kommenterer snu-operasjonen slik i Budstikka:
– Våre undersøkelser viser at skjermbruken i undervisningen er gjennomtenkt, pedagogisk godt begrunnet og i tråd med god praksis. Så må det understrekes at vi fortsatt skal ha en løsning hvor lærere og foresatte gis mulighet til å regulere elevenes tilgang til internett, sier Westrum.
– Bærum kommune har tillit til at lærerne bruker digitale verktøy på en måte som fremmer læring. Digital bruk er en del av læreplanene og skal bidra til å ruste elevene for fremtiden.
LES OGSÅ: En undersøkelse av hvordan digitale verktøy brukes i Bærumsskolen, resulterte i mye skryt til lærerne: