Utdanningetaten må omorganiseres mener byrådet i Oslo

Byrådet i Oslo vil ha sterkere styring av Osloskolen

En fersk rapport fra Rambøll skal bidra til å endre styringen av Osloskolen. Områder det pekes på er direktørenes rolle, uklare styringslinjer og for mye autonomi på skolenivå.

Publisert Sist oppdatert

Allerede da Marte Gerhardsen tiltrådte som direktør for Utdanningsetaten i 2019, ble Utdanningsetaten beskrevet som for topptung. Konsulentselskapet PwC beskrev også uklare styringslinjer og et problematisk arbeidsmiljø.

Gerhardsen lovet å nedskalere toppledergruppen, klarere styringslinjer og tillitsbasert ledelse. I 2022 kom en ny rapport fra PwC. Den avdekket at ledelsen fortsatt er topptung, at styringslinjene er uklare, samt at flere endringer gjensto. Arbeidsmiljøforholdene og manglende ytringskultur, slik rapporten fra 2019 avdekket, ble ikke problematisert.

I den ferske Rambøll-rapporten fra 2025, blir uklare styringslinjer fortsatt beskrevet som et problem. Ifølge byrådet skal omorganiseringen være klar 1. januar i 2027. Utdanningsetaten har ansvaret.

I rapporten, som har fått tittelen «Videreutvikling av skoleeierrollen i Oslo kommune», blir en rekke forslag til forbedringsområder listet opp. Det gjelder blant annet behovet for omorganisering av PPT, der byrådet ønsker at de ansatte knyttes tettere opp mot skolene. (Se faktaboks)

Stor byrde på rektorer

Rapporten sier blant annet: «Det er behov for bedre koordinering av ressurser og tydeligere kommunikasjon i styringslinjen. Noen av skoledirektørene peker på at det ligger en omfattende administrativ byrde på rektorene, som svekker rektorenes arbeidstid med det pedagogiske utviklingsarbeidet. »

Det pekes også på konkurransementalitet mellom skoler, mangelfull strategisk samhandling og ressursutfordringer. Viktigheten av tillitsbasert ledelse blir pekt på som et funn i forskningslitteraturen. Men om Utdanningsetaten har lyktes med å få det til, går ikke fram av rapporten. Viktigheten av en god ytringskultur blir heller ikke nevnt.

Det står også at:  «Forskning påpeker at tillitsbaserte relasjoner preget av autonomi og støtte ikke er tilstrekkelig for at skoler skal oppnå resultater, og at skolelederne skal oppleve profesjonell utvikling.»

For skoleeier blir det viktig å finne en gylden middelvei mellom press og støtte i form av en forventingskultur som underbygger mestringstro og tillit, heter det.

Ord som styring, styringsdialog og styringsansvar er sterkt vektlagt og nevnt 128 ganger.

Problemer avdekket i 2019

Rapporten konsulentselskapet PwC laget i 2019, er en omfattende ekstern gransking av arbeidsmiljøet i Utdanningsetaten i Oslo. Rapporten beskrev et arbeidsmiljø preget av  «lite trygghet, manglende åpenhet og frykt for represalier».

PwC-rapporten kartla arbeidshverdagen til rundt 300 sentralt ansatte i Utdanningsetaten. Av rapporten gikk det fram at den interne kulturen på arbeidsplassen hadde lite rom for å gjøre feil, at det var lav takhøyde og at de ansatte opplevde mye kontroll fra sjefene.

PwC skrev at det ikke var grunnlag for å konkludere med at det er en fryktkultur i Utdanningsetaten, men at det fantes elementer av dette «særlig grunnet en svak ytringskultur». Rapporten pekte også på behovet for å styrke tilliten mellom etaten og byrådsavdelingen.

For mye med 22 direktører

Rambøll-rapporten

Dette skal gjennomgås i etaten: 

  • Skoledirektørenes rolle og plassering i organisasjonen.
  • PPTs plassering og organisering, og hvordan den spesialpedagogiske kompetansen kommer tettere på skolene.
  • Hvordan sikre en sterkere administrativ støtte rundt skolelederne.
  • Forholdet mellom bydelsstruktur og skolegrupper.
  • Behovet for sentral faglig/pedagogisk støtte og kvalitetsutvikling.
  • Bruk av generativ kunstig intelligens for mer effektiv bruk av ressurser.

Gerhardsen gikk i 2019 i gang med å omorganisere etaten. Til VG uttalte Gerhardsen at hun ville gå fra 22 til 6 direktører i toppledergruppen.

– Det er masse flinke folk, men det er krevende å få et beslutningsdyktig og handlekraftig team når man er så mange. Derfor vil jeg gå fra 22 til seks direktører på topp. Vi må tydeliggjøre det som er styringslinjen for skolen, sa Gerhardsen til VG.

Samtidig var hun klar på at ingen av direktørene skulle miste jobben og alle skulle få beholde lønnen som lå på over én million kroner.

I 2022 laget PwC en ny rapport. Den avdekker at Osloskolen fortsatt ikke får den oppfølgingen de ønsker seg fra Utdanningsetaten.  Av svarene fra skolelederne går det fram at bare halvparten er enige i at det er tydelig hvilke forventninger skoleeier har til skolen. Og bare drøyt halvparten mener at styringsdokumentene er tydelige.

Til Utdanningsnytt sa Gerhardsen i 2022:

– Vi må finne ut mer av hva som ligger i dette funnet. Rapporten viser at skolene opplever at de får støtte og hjelp når de trenger det, og god oppfølging fra sin nærmeste leder. Samtidig sier mange at de ikke opplever at administrasjonen er organisert på en måte som er relevant for skolens utfordringer. Vi skal nå gå i dialog med rektorene for å finne ut av hva det handler om.

Fortsatt uklar styring i 2025

Nå har Rambøll kommet med nok en rapport. Den viser at det ikke har skjedd store endringer i styringen av Osloskolen etter at Høyre tok over byrådsmakten høsten 2023. Skolebyråd Julie Remen Midtgarden ser derfor på rapporten som grunnlag for å iverksette endringer.

– Byrådet ønsker tydeligere og bedre styring av Oslo-skolen uttalte Julie Remen Midtgarden (H), byråd for utdanning, til Nettavisen denne uken.

Hun viser til at Utdanningsetaten nylig har fått i oppdrag å vurdere nye måter å organisere etaten og skoleeierskapet på.

– Bakgrunnen er at dagens organisering ikke fungerer godt nok. Blant annet opplever mange skoler at støtten fra Utdanningsadministrasjonen er ukoordinert, og at styringslinjene er uklare, sier hun.

Ny direktør må følge opp

Til høsten tar Marius Arnason Bøe over stillingen som utdanningsdirektør i Oslo etter Marte Gerhardsen. Hun har hatt stillingen i seks år.

Den nye direktøren blir dermed den som får ansvar for omorganiseringen. Bøe er fra Tønsberg og har bakgrunn som lærer, rektor, etatsdirektør og ulike lederstillinger i skolesektoren i Bergen. Han tiltrer i stillingen 4. august.

– Med denne ansettelsen får Osloskolen en solid leder med nesten 25 års erfaring fra skole og utdanning. Marius Arnason Bøe er en tydelig og strategisk leder med bred forståelse for utdanningssektoren, uttaler byrådsleder Eirik Lae Solberg (H).

Marius Arnason Bøe har lærerutdanning fra Høgskolen i Finnmark og en master i skoleledelse fra BI. Han kommer fra stillingens som kommunaldirektør i Bergen, en stilling som han har hatt siden 2021.

 

Powered by Labrador CMS