Foto: Erik M. Sundt
Søkte etter lærer med erfaring som vaktmester
I Malmø søker de etter folk til en ledig lærerstilling. Blant kompetansekravene var erfaring med arbeid som skolevaktmester.
Risebergskolan i Malmø er på jakt etter en ny lærer.
Men utlysningen har skapt reaksjoner, skriver tidsskriftet "Vi lärare".
Da stillingen ble lagt ut stod det at læreren skal undervise i musikk og andre praktisk og estetiske fag. Vedkommende har ansvar for å undervise barn med spesielle behov. Og parallelt skal den heldige jobbe i skolefritidsordningen.
Og som vaktmester.
På lista over ansvarsoppgaver står vedlikehold og reparasjon av både innendørs og utendørs områder, vedlikehold og kontroll av teknisk utstyr, samt ansvar for innkjøp, alarmer og nøkler.
Kravene til søkerne var utdanning med pedagogisk innretning på minst 120 studiepoeng og erfaring med undervisning av elever med spesielle behov, samt erfaring med arbeid som skolevaktmester med kunnskaper om brannsikkerhet.
Utlysningen fikk det svenske lærerforbundet, Sveriges Lärare, til å reagere.
– Lærere skal ikke være vaktmestere, det er ikke vårt arbeidsområde, sier Tomas Magnusson i Sveriges Lärare Malmö til Vi lärare.
Men det var ikke det eneste problemet.
– Suksess med kombinerte stillinger
I stillingen ble det søkt etter en pedagog. Og ifølge bestemmelsene for skolene i Malmø skal ikke pedagoger undervise.
– De har ikke undervisningsansvar, det er en annen type stilling, sier Magnusson.
Da skolen ble gjort oppmerksom på dette endret de utlysningen.
Nå heter det at pedagogen skal støtte læreren i undervisningen.
Men vaktmesteroppgavene er de samme.
– Risebergaskolan har med godt resultat hatt kombinerte stillinger som pedagog/vaktmester i tre år. Selv om kombinerte stillinger ofte er en utfordring, har vi store forhåpninger om å kunne ansette en person med riktig kompetanse, skriver Ann Lindberg, administrativ leder ved skolen til Vi lärare.
© Utdanningsnytt