pensumbok lærebok læremidler lesing student elev

Studenter kutter ut pensumbøker — velger ChatGPT  

Flere studenter mener pensumbøker ikke er nødvendig for å oppnå gode karakterer.

Publisert Sist oppdatert

I en artikkel fra NRK forteller flere studenter hvordan pensumbøker ikke er like nødvendig lenger. Ved hjelp av kunstig intelligens og forelesningsnotater kan studentene sile ut det viktigste fra undervisningen. Richard von Erpecom Mumford er en av flere som bruker kunstig intelligens på denne måten.

– Da får man med seg det viktigste, sier von Erpecom Mumford til NRK.

Også studentene Pernille Coward og Tahar Nesar forstår hvorfor flere dropper pensumbøkene. Begge uttrykker hvordan pensumbøker ikke lenger er nødvendig for å få gode karakterer. 

– Veldig mange av de jeg kjenner gjør det veldig bra på skolen og har klart seg uten pensum, sier Coward.

Bekymret for konsekvensene 

Salg av fagbøker til høyere utdanning falt i fjor med 100.000 eksemplarer, sammenlignet med året før. Nå er ekspertene urolig for at det norske fagspråket vil forsvinne i løpet av få år. Direktør i Forleggerforeningen, Trine Skei Grande uttrykker denne bekymringen.

– Om få år kan hele fagområde i Norge være helt uten lærebøker og fagspråk på norsk, sier Grande. 

Professor ved OsloMet, Gerd Berget forsker på utfordringene som står i veien for lesing. Han deler Grandes bekymringer, og ser nå hvordan den yngre generasjonen mangler leseglede. 

– Vi ser at studentene som kommer nå har dårligere leseferdigheter enn kull som kom hit tidligere, sier Berget. 

Student Tahar Naser mener at selv om det forventes at de leser pensum, er det få som gjør det. Han opplever at foreleserne tilpasser undervisningen, siden få bruker pensum. Samtidig som studentene ikke ser på pensum som nødvendig, formidler de også hvordan pensum er vanskelig å forstå.

– Mye av pensum er veldig komplisert og det er gjerne store tekster med vanskelig språk, sier von Erpecom Mumford.

Ingen enkel løsning 

Tarjei Mandt Larsen er førsteamanuensis i filosofi ved Universitet i Stavanger. Han forklarer hvordan det beste hadde vært å legge opp undervisningen i sammenheng med pensum. Derimot er ikke dette så enkelt fordi få leser pensum. 

Larsen prøver å minne studentene på hvor viktig pensum faktisk er. Derimot ser han ingen enkel løsning på problemet. 

– Jeg vet ærlig ikke hvordan vi skal løse utfordringen, sier Larsen.