Ill.foto: Mostphotos
Norskfaget har større problemer enn kanon
Debatt: – Norskfaget har problemer, men Ibsen er ikke ett av dem.
I det siste
har flere tatt til orde for at vi må legge mer vekt på hva som er typisk norsk
i den norske skolen, og at læreplanen i norsk bør inneholde en kanon av tekster
som alle elever skal lese. Kanskje aller tydeligst i debatten er
kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun, som mener den norske læreplanen «kunne
vært i hvilket som helst annet land». Vi ønsker her å imøtegå noen utbredte
bekymringer i denne debatten.
Bekymring
1: Vi har
ingen felles referanser i skolen. Lærere velger mye forskjellig.
Tilsvar: Kunnskapsminister Nordtun er
bekymret fordi læreplanene ikke nevner konkrete tekster. Sitter norske elever
på hver sin tue, leser individuelle tekster, øver på egenkomponerte sanger, i
hvert sitt ekkokammer?
Læreplanen
fra 2020 gir den enkelte norsklærer frihet til å velge tekster og gjøre
individuelle tilpasninger til sine elever, innenfor visse overordnede rammer.
Det samme har alle tidligere norsklæreplaner gjort, med et visst unntak av
læreplanene fra 1990-tallet, som inneholdt lister over anbefalte
forfattere. Kanonliste over tekster har norske læreplaner aldri hatt. Denne
friheten er imidlertid ikke ensbetydende med at norsklærere har gjort eller
gjør tilfeldige og ukritiske valg, snarere tvert imot.
Kanondebatten
handler i norsk skolekontekst om hvordan norsklærere tar hånd om og
videreformidler de tekstene som blir vurdert som særlig viktige i samfunnet
vårt. Forskning om tekstutvalg viser at norsklærere velger helt egne og
forskjellige tekster, samtidig som det også finnes en
rekke tekster og forfattere som så å si alle norsklærere alltid velger.
Dette gjelder spesielt de eldre skjønnlitterære tekstene, og forfattere som
Ibsen, Hamsun, Obstfelder, Skram, Kielland og Vesaas lever i beste velgående i
norsk skole.
At norsklærere parallelt med dette velger tekster fra nyere og
mindre kjente forfattere, vitner om noe svært viktig: De benytter seg av det
profesjonelle handlingsrommet som læreplanen har gitt dem, og de holder
kulturarven levende gjennom å balansere tradisjon med fornyelse.
Bekymring
2: Når lærere
ikke kan støtte seg til læreplanen, søker de seg til lærebøkene, og vi
overlater for mye ansvar til lærebokforfatterne og forlagene.
Tilsvar: Vi vet fra forskning at læreboka er
det mest brukte læremidlet, og at norsklærere er spesielt
trofaste mot lærebokas valg av skjønnlitteratur. Forlagene og
lærebokforfatterne bærer dermed et stort ansvar. Lite tyder imidlertid på at
forlagene er i overkant kreative i sitt tekstutvalg. Ser vi i tekstsamlingene
til de fire nyeste norsklæreverkene for videregående skole, finner vi
forfattere som Ibsen, Skram, Obstfelder, Kielland og Dass i alle de fire
tekstsamlingene. Der fins også Norges nyeste nobelprisvinner, Fosse. Dette
viser at lærebøkene viderefører en tradisjonell kanon samtidig som de følger
med i tiden, og at det er stor enighet om hva som er de mest sentrale
forfatterne.
Bekymring
3:
Litteraturhistorie og klassikere er tatt ut av læreplanen for ungdomstrinnet og
dekkes kun av videregående.
Tilsvar: Både PISA og årlige nasjonale
prøver viser at leseferdighetene på ungdomstrinnet stuper. Vi trenger et
norskfag som skaper leseglede og gir gode nok leseferdigheter, slik at elevene
er klare for blant annet klassikere fra litteraturhistorien når de begynner på
videregående. Ungdomstrinnet vektlegger nå mer lystlesing og mengdetrening. Og
fordi norsklærerne kan velge tekster selv, er det fremdeles alltid mulig å
trekke inn klassikere der det passer.
Det er
positivt med en handlekraftig kunnskapsminister som ønsker å ta tak i skolen.
Men det fins mer akutte problemer i norskfaget som bør adresses. Stadig færre vil bli lærere, og
søkertallene til lærerutdanning i norsk er kritisk lave. Og hvordan kan vi
sikre at elever skriver og leser selv, i en skole der kunstig intelligens er
den reelle avsender på stadig flere «elevarbeid»? Lærere fortviler også over
manglende tilgang på læremidler, skolebibliotek, bøker og klassesett. Dette er
noen av de utfordringene norsklærerne står overfor. Norskfaget har større
problemer enn kanon.