Skal forske på de sjenerte elevene

Forskningsrådet har bevilget 12 millioner kroner til forskning på de sjenerte elevenes situasjon.

En god del elever er redde for å heve stemmen i klasserommet, de er redde for å snakke og redde for å bli lagt merke til. Tre forskere ved Institutt for spesialpedagogikk ved UiO skal i et fireårig prosjekt finne ut hvordan disse elevene kan hjelpes til å mestre skolehverdagen faglig og sosialt.

Prosjektet går fra 2021 til 2025, melder Universitetet i Oslo.

Prosjektets tittel er «Speaking up for the quiet ones: Voicing the perspectives of shy students in middle schools», med førsteamanuensis Geir Nyborg som leder. Med seg har han forskerne Liv Heidi Mjelve og Gunnar Bjørnebekk.

Les denne: Slik oppdager du selektiv mutisme, og noen råd til hvordan du kan hjelpe

Nyborg og Mjelve ble på et tidspunkt klar over at det forelå lite forskning på «de usynlige» i klasserommet – de stille og innadvendte elevene – de som mange lærere ofte inderlig ønsker å hjelpe, men hvordan? De bestemte seg for å gjøre noe med det; de søkte og fikk støtte fra Forskningsrådet til prosjektet «Barn med stille og innadvendt atferd: Læreres tilnærminger i norsk grunnskole».

Formålet med prosjektet var ifølge Nyborg å dokumentere gunstige strategier som lærere bruker når de møter disse elevene. Og nå fortsetter altså arbeidet med et nytt prosjekt, med 12 millioner kroner fra Forskningsrådet i ryggen.