
Britiske grunnskoler bruker kunstig intelligens til å engasjere elevene
KI gir ny driv i undervisningen og styrker elevenes refleksjonsevne.
Ved Willowdown Primary School i Somerset bruker lærere kunstig intelligens i arbeidet med å utvikle elevenes skriveferdigheter, ifølge en artikkel i The Guardian.
Elevene skriver beskrivelser som mates inn i et KI-verktøy, som deretter genererer bilder basert på tekstene. Etterpå diskuterer elevene hvilke illustrasjoner som best samsvarer med det de selv så for seg. Det bidrar både til refleksjon og større bevissthet om språk og tolkning.
Tydelige gevinster
Rektor Matt Cave mener gevinsten er tydelig. – Det var inspirerende å se hvor engasjerte elevene ble. Vi understreker selvfølgelig også farene og begrensningene ved KI, men dette er et verktøy de vil møte i arbeidslivet. Vi ønsker å forberede elevene på denne virkeligheten, sier han til The Guardian.
Ved Furze Platt Senior School i Maidenhead har lærerne brukt KI til å simulere en samtale med Charles Darwin. Læreren gir systemet et forhåndsdefinert manus og ber det svare som om det var Darwin, med kunnskap om evolusjon, naturlig utvalg og arvelighet. Elevene stiller spørsmål, og læreren vurderer KI-svarene før de leses høyt i klassen. Læreren Marina Wyatt forteller at også elever som vanligvis er tause, deltok ivrig. – De ble hektet med en gang, og spørsmålene haglet, sier hun.
Skolen tillater foreløpig ikke elevene å bruke KI-verktøy selv, mens de jobber med rutiner for personvern og samtykke.
Digital dømmekraft
Ved Denbigh High School i Luton har man valgt en mer helhetlig tilnærming. Der undervises det i KI og digital dømmekraft allerede på 7. trinn. Etter at ChatGPT ble introdusert, valgte skolen å utvikle egne pedagogiske retningslinjer i stedet for å vente på nasjonale føringer. Skolen har også etablert en egen elevgruppe som uttaler seg i spørsmål om kunstig intelligens.
Et av prosjektene ved skolen gikk ut på at elevene skulle lage bilder som symboliserer byen Luton – ved hjelp av bildeverktøyet Canva. Det egentlige læringsmålet var å utvikle elevenes språk, bildeforståelse og evnen til å lage presise beskrivelser.
Flere eksperter advarer mot å tro at teknologi alene kan erstatte grunnleggende læring. – Å forstå og bruke slike verktøy krever at man allerede har godt utviklet språk, tallforståelse og bakgrunnskunnskap, sier utdanningsforsker Daisy Christodoulou til avisen.