I denne barnehagen satser de på risikolek
I Susebakke barnehage jobber de med å styrke barnas helse. Derfor får barna klatre høyt i trærne og spise mat fra egen grønnsakshage.
Susebakke barnehage i Mysen er godkjent som helsefremmende barnehage av Østfold fylkeskommune. Det betyr at den oppfyller minst 80 prosent av ni kjennetegn som skal styrke barnas helse.
– Det begynte som et tiltak for å bremse frafall fra videregående skole, men vi innså raskt at den jobben starter allerede i barnehagen, forteller enhetsleder Ingunn Eie i Susebakke barnehage.
De helsefremmende aktivitetene kretser rundt tre stolper: kosthold, fysisk aktivitet og psykisk helse.
– Det handler om å gi barna gode vaner fra starten av, slik at de blir robuste mennesker som kan takle det livet har å by på, forklarer Eie.
Når nye prosjekter introduseres i barnehagen, blir de forankret i helsefremmende barnehage-konseptet.
– Nå er vi for eksempel med i Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage (Rekom), og har valgt risikolek som et område vi skal jobbe med. Barn er gode på å sette grenser selv, og ofte er det vi voksne som begrenser leken fordi vi blir engstelige, sier Eie.
I Susebakke barnehage får barna derfor lov til å klatre høyt i trærne. En skråning bak barnehagen er et eldorado for klatreglade unger i fri utfoldelse.
– Her får barna klatre så høyt de vil, og så er det vi voksne som må jobbe med oss selv hvis vi synes det ser skummelt ut, fastslår Eie.
Utjevner forskjeller
Mona Kopperud jobber på kjøkkenet og serverer sunn og kortreist mat.
– Foreldrene har plantet frukt- og bærbusker på dugnad, og i tillegg har vi en kjøkkenhage med urter og grønnsaker, forteller Mona. Hun er barne- og ungdomsarbeider og kjøkkenassistent.
Aksel (3), Benjamin (6) og Albert (5) synes det er stor stas å være med Mona for å hente ingredienser til dagens fiskewrap.
– Oi, det smaker tyggis! utbryter Benjamin med munnen full av mynte.
– Det beste Mona lager, er tomatsuppe, fastslår Albert bestemt.
Barnehagen har et bevisst forhold til hva som står på menyen til enhver tid.
– Vi har gått gjennom alle markeringene i løpet av året og sett på hva vi serverer. Det må ikke alltid være pølser! Ved å ha en plan kan vi gi flere varierte og sunnere smaksopplevelser, sier Eie.
Bevisst egen bagasje
Alle barnehagene i Indre Østfold kommune bruker modellen «Se barnet innenfra» som arbeidsmetode. Modellen handler om tilknytning mellom barn og voksne og er basert på Trygghetssirkelen.
– Vi er bevisste på hvordan vi voksne oppfører oss i samspill med barna, fordi vår egen bagasje kan påvirke hvordan vi reagerer på følelsesutbrudd og atferd hos dem, sier Eie.
Helsefremmende barnehager bidrar også til å utjevne sosiale forskjeller.
– Vi har områder i kommunen med levekårsutfordringer, og ønsker derfor at våre barnehager skal jobbe med å fremme helse som et forebyggende tiltak, sier rådgiver for seksjon barnehage i Indre Østfold kommune Hanne Sofie Hafstad.
Målet er at samtlige av kommunens barnehager skal blir godkjent som helsefremmende barnehager. Et nettverk med representanter fra alle barnehagene møtes to ganger i året for å dele erfaringer og inspirere hverandre.
Lærer mer og trives bedre
Østfold fylkeskommune vurderer veien videre for konseptet helsefremmende barnehager.
– Det er mulig at vi endrer på godkjenningsordningen, men vi skal fortsette å jobbe med temaene. Barn og unge med god helse lærer mer og trives bedre, fastslår seksjonsleder folkehelse og inkludering, Elsie Brenne.
Helsefremmende barnehager en sentral del av folkehelsearbeidet i Østfold.
– Arbeid med godkjenninger tok mye tid, og i dialog med barnehagene ønsker vi å finne mer hensiktsmessige løsninger, sier folkehelserådgiver Anne Lene Kristiansen.
– Det er enklest å begynne med fysisk aktivitet og kosthold, og så gå videre til psykisk helse, relasjoner og samspill etter hvert. Ikke minst er det felles menneskesynet i barnehagen et viktig område, tilføyer Brenne.
Østfold fylkeskommune har et langsiktig perspektiv på det helsefremmende arbeidet i barnehagene.
– Dette perspektivet skal gjennomsyre hverdagen. Jeg opplever at barnehagelærerne er veldig lydhøre for denne kunnskapen, sier Brenne.