Susebakke barnehage i Mysen er godkjent som helsefremmende
barnehage av Østfold fylkeskommune. Det betyr at den oppfyller minst 80 prosent
av ni kjennetegn som skal styrke barnas helse.
Annonse
– Det begynte som et tiltak for å bremse frafall fra
videregående skole, men vi innså raskt at den jobben starter allerede i
barnehagen, forteller enhetsleder Ingunn Eie i Susebakke barnehage.
De
helsefremmende aktivitetene kretser rundt tre stolper: kosthold, fysisk
aktivitet og psykisk helse.
– Det handler om å gi barna gode vaner fra starten av, slik
at de blir robuste mennesker som kan takle det livet har å by på, forklarer
Eie.
Når nye prosjekter introduseres i barnehagen, blir de
forankret i helsefremmende barnehage-konseptet.
– Nå er vi for eksempel med i Regional ordning for
kompetanseutvikling i barnehage (Rekom), og har valgt risikolek som et område
vi skal jobbe med. Barn er gode på å sette grenser selv, og ofte er det vi
voksne som begrenser leken fordi vi blir engstelige, sier Eie.
I Susebakke barnehage får barna derfor lov til å klatre høyt
i trærne. En skråning bak barnehagen er et eldorado for klatreglade unger i fri
utfoldelse.
– Her får barna klatre så høyt de vil, og så er det vi
voksne som må jobbe med oss selv hvis vi synes det ser skummelt ut, fastslår
Eie.
Enhetsleder i Susebakke barnehage Ingunn Eie og rådgiver rådgiver barnehage i Indre Østfold kommune, Hanne Sofie Hafstad.Foto: Anne Elisabeth Næss
Utjevner forskjeller
Mona Kopperud jobber på kjøkkenet og serverer sunn og
kortreist mat.
– Foreldrene har plantet frukt- og bærbusker på dugnad, og i
tillegg har vi en kjøkkenhage med urter og grønnsaker, forteller Mona. Hun er
barne- og ungdomsarbeider og kjøkkenassistent.
Aksel (3), Benjamin (6) og Albert (5) synes det er stor stas
å være med Mona for å hente ingredienser til dagens fiskewrap.
– Oi, det smaker tyggis! utbryter Benjamin med munnen full
av mynte.
– Det beste Mona lager, er tomatsuppe, fastslår Albert
bestemt.
Barnehagen har et bevisst forhold til hva som står på menyen
til enhver tid.
– Vi har gått gjennom alle markeringene i løpet av året og
sett på hva vi serverer. Det må ikke alltid være pølser! Ved å ha en plan kan
vi gi flere varierte og sunnere smaksopplevelser, sier Eie.
Aksel (3), Benjamin (6) og Albert (5) synes det er gøy å være med barne- og ungdomsarbeider og kjøkkenassistent Mona Kopperud for å hente ingredienser til dagens lunsj.Foto: Anne Elisabeth Næss
Bevisst egen bagasje
Alle barnehagene i Indre Østfold kommune bruker modellen «Se
barnet innenfra» som arbeidsmetode. Modellen handler om tilknytning mellom barn
og voksne og er basert på Trygghetssirkelen.
– Vi er bevisste på hvordan vi voksne oppfører oss i
samspill med barna, fordi vår egen bagasje kan påvirke hvordan vi reagerer på
følelsesutbrudd og atferd hos dem, sier Eie.
Kjennetegn for helsefremmende barnehager i Østfold
1. Barnehagen legger til rette for at alle barn kan være fysisk aktive minst 60 minutter hver dag.
2. Barnehagen legger til rette for god balanse mellom aktivitet og hvile for
barna.
3. Barnehagen har rutiner for god hygiene.
4. Barnehagen arbeider systematisk for å forebygge skader og ulykker.
5. Barnehagen har rutiner for samarbeid med foresatte og legger til rette for foresattes medvirkning i hverdagen.
6. Barnehagen har gode systemer for helhetlig samarbeid med andre fagfelt og tjenester for barn.
7. Helsefremmende arbeid er forankret i barnehagens styringsdokumenter, kvalitetssystem og arbeidsmåter.
8. Barnehagen jobber aktivt og systematisk for å fremme et godt psykososialt miljø som legger til rette for medvirkning og utvikling av sosial kompetanse. Det enkelte barn skal oppleve trygghet, tilhørighet og mestring.
For å bli en helsefremmende barnehage må barnehagen
dokumentere i en søknad at de oppfyller minst 80 prosent av disse
kjennetegnene.
Helsefremmende barnehager bidrar også til å utjevne sosiale
forskjeller.
Filip (4) og Felix (3) (bak) beveger seg stødig bortover balansestativet.Foto: Anne Elisabeth Næss
– Vi har områder i kommunen med levekårsutfordringer, og
ønsker derfor at våre barnehager skal jobbe med å fremme helse som et
forebyggende tiltak, sier rådgiver for seksjon barnehage i Indre Østfold
kommune Hanne Sofie Hafstad.
Målet er at samtlige av kommunens barnehager skal blir
godkjent som helsefremmende barnehager. Et nettverk med representanter fra alle
barnehagene møtes to ganger i året for å dele erfaringer og inspirere
hverandre.
Annonse
Lærer mer og trives bedre
Østfold fylkeskommune vurderer veien videre for konseptet
helsefremmende barnehager.
– Det er mulig at vi endrer på godkjenningsordningen, men vi
skal fortsette å jobbe med temaene. Barn og unge med god helse lærer mer og
trives bedre, fastslår seksjonsleder folkehelse og inkludering, Elsie Brenne.
Helsefremmende barnehager en sentral del av
folkehelsearbeidet i Østfold.
Seksjonsleder Elsie Brenn for folkehelse og inkludering i Østfold FylkeskommuneFoto: Østfold Fylkeskommune
– Arbeid med godkjenninger tok mye tid, og i dialog med
barnehagene ønsker vi å finne mer hensiktsmessige løsninger, sier
folkehelserådgiver Anne Lene Kristiansen.
– Det er enklest å begynne med fysisk aktivitet og kosthold,
og så gå videre til psykisk helse, relasjoner og samspill etter hvert. Ikke
minst er det felles menneskesynet i barnehagen et viktig område, tilføyer
Brenne.
Østfold fylkeskommune har et langsiktig perspektiv på det
helsefremmende arbeidet i barnehagene.
– Dette perspektivet skal gjennomsyre hverdagen. Jeg
opplever at barnehagelærerne er veldig lydhøre for denne kunnskapen, sier
Brenne.
Fellesdans er en populær aktivitet i Susebakke barnehage, som jobber for å styrke barnas helse.Foto: Anne Elisabeth Næss
Susebakke barnehage har valgt risikolek som et satsingsområde. Derfor er det ingen voksne som ber barna om å roe ned når de får full fart i huskene.Foto: Anne Elisabeth Næss