Med stor ståhei samlet barna i Straumen barnehage seg på idrettsplassen for å stige om bord i raketten mens lokalbefolkningen så på.Foto: Caroline Jensen
I 200 dager har barna i Straumen barnehage forberedt seg på å lande på Mars
På veien lærte de små astronautene om realfag, stjerner og planeter.
– Og jeg vet hva månene til Mars heter, forteller Eva (6) ivrig.
– De heter Phobos og Deimos.
I dag forbereder de to seg til en viktig dag. Om tre måneder skal barna i Straumen barnehage i Sørfold kommune i Nordland nemlig «lande på Mars.»
I nesten hundre dager har de vært på en reise i verdensrommet. Det startet den dagen de klatret om bord i romraketten på idrettsplassen til Straumen med familie, lokalbefolkning og til og med lokalpolitikere til stede.
– Det gikk et sus gjennom forsamlingen da barna kom i romdraktene, forteller pedagogisk leder Caroline Jensen.
Straumen er en av barnehagene i Sørfold kommune i Nordland
som de siste fem årene har satset på realfag. Nå ønsket pedleder å sette i gang et prosjekt om verdensrommet.
– Det er jo realistisk at disse barna vil oppleve folk på
Mars i sin levetid, forteller Caroline.
De har holdt på med prosjektet i 200
dager, like lenge som tiden det tar å reise fra Jorda til Mars.
På reisen til Mars har barna lært om stjerner, planeter og
solsystemet. De har lært forskjellen på en stein- og en gassplanet. Et godt
språkmiljø er også viktig for Straumen barnehage.
– Vi er bevisste på at vi ikke undervurderer barna ved å
utelate avanserte ord. Når vi er aktive i samtalene, får barna en bred språklig
kompetanse. Det er mange kompliserte ord i dette prosjektet, og vi ser at det
er positivt for språkutviklinga, forteller styrer Liss-Mona Abrahamsen.
Barna
lærer også om hvordan man lever som astronaut. Rundt bordet sitter
skolestarterne og snakker om hunden Laika som russerne sendte ut i verdensrommet
på femtitallet.
– Hvordan tissa Laika? spør Selma (6).
– De undrer seg mye og særlig rundt dette med vektløshet.
Det er nye spørsmål hver dag, forteller pedagogisk leder Ida Osbakk.
Øver på marslivet
Straumen barnehage
Det er en kommunal barnehage i Sørfold kommune i Nordland.
Den har 14 ansatte og 52 barn.
Nordsia oppvekstsenter er også med i månelandingsprosjektet.
Den samarbeider med Newton Sørfold, som tilbyr praktisk
undervisning i matte, naturfag og teknologi. Newton-
konseptet finnes i over 40 kommuner i landet.
Den samarbeider med Andøya Space, en bedrift som jobber med oppskyting av forskningsraketter og
slipp av vitenskapelige ballonger.
Det er mye som må læres om man skal bli en god astronaut.
Lukas har fått bind for øynene, holder fingrene hardt for nesa og gaper høyt
opp mens Caroline serverer en skje med jordbærsyltetøy. Han øver på å miste
smakssansen, slik astronautene gjør i verdensrommet.
– Hva tror du det var? spør hun.
– Yoghurt? foreslår Lukas.
De skal også være raske og fange
en lyskjegle i lufta før den faller på gulvet, og de snakker om hvor viktig det
er å være sterk. Men det er nok ikke noe problem.
– Æ e skitsterk, insisterer Irina på klingende nordnorsk.
Ansatte med i lek
– Det er viktig for oss at de ansatte er til stede i leken,
mener styrer Liss-Mona.
– Da kan de følge opp undringen. Den gode relasjonen mellom
barn og voksen bygges best gjennom lek, og den voksne kan hjelpe og veilede til
god lek og samspill. I tillegg er det lettere å være i forkant av konflikter.
Gode relasjoner gir trygge unger, sier styreren.
– For å få til dette har vi blant annet kuttet ut møter på
dagtid for at de ansatte skal få mer tid sammen med barna. Møtene er på
ettermiddagen, men de uformelle møtene gjennom dagen er viktige, forklarer hun.
Barnehagen har laget to lekerom inspirert av prosjektet om verdensrommet.
– Rommene skal innby til lek. Barna må også få sette sitt
preg på rommene. Leken er dynamisk, så rommene må kunne endres ut fra barnas
behov, sier styreren.
Annonse
Minner for livet
Siden 2018 har Sørfold kommune satset på realfag, og i
likhet med over førti andre kommuner i landet har de et Newton-rom, som er et
undervisningslokale der skoler og barnehager kan få praktisk undervisning i
naturfag, matematikk og teknologi.
Prosjektene har vært lokalt forankret med
havet, fiskeoppdrett, geologi og mineraler som tema. De har vært på fisketur og
på gullgraving. I prosjektet om månelandingen er også både Newton, Andøya Space
og Elkem Salten med, og i mai har de planlagt et stort arrangement for
månelandingen.
– Dette gir barna minner for livet, sier Liss-Mona. Den
lokale hjørnesteinsbedriften Elkem Salten produserer silisium, som er nødvendig
i romfartsteknologi, og de har sponset barnehagen med romdrakter.
– Vi har hatt møter med Elkem, og jeg tror de ser hvor
viktig det er med rekruttering allerede fra barnehagen, forteller Liss-Mona.
– Jeg blir ikke overrasket om en av disse ungene blir
astronaut.