Kari Killén: – Barns utvikling påvirkes av det de ikke husker
– Kunnskap om tilknytning er spesielt viktig med tanke på de aller minste i barnehagen, sier Kari Killén.
– Barn knytter seg til omsorgsgiveren uavhengig av hvordan de blir behandlet. Barna tar med seg oppfatningen av hvordan forholdet mellom barn og foreldre skal være slik de har lært i barndommen, og bringer det videre i generasjoner, forteller Kari Killén.
Hun har tidligere forsket på tilknytning og omsorgssvikt og har skrevet flere bøker om temaene. Nå er 88-åringen aktuell med podkasten «Barndommen varer i generasjoner» sammen med tidligere barne- og familieminister Inga Marte Thorkildsen.
Kari Killén (88) hadde aldri hørt om podkast før hun ble spurt om å delta i en selv. Første steg var til stede på lanseringen på Kulturhuset i Oslo sammen med over 300 fagfolk. Gjennom sju episoder forteller Killén om sin forskning og 70 år i fagfeltet. Resultatet er så imponerende og innholdet så viktig at alle som jobber med barn burde lytte.
Dagen etter lanseringen møter vi en fornøyd Kari Killén i hjemmet hennes på Majorstuen i Oslo. Hun forteller at en av de som har inspirert henne mest, er den britiske barnepsykiateren og psykoanalytikeren John Bowlby. I likhet med ham mener Killén at den følelsesmessige tilknytningen til omsorgsgiveren har en grunnleggende betydning for barns psykologiske utvikling.
LES OGSÅ: Barnehageansatte kan stole på «magefølelsen»
Indre arbeidsmodeller
Killén forteller at barna tar med seg oppfatningen av hvordan forholdet mellom barn og foreldre skal være slik de har lært i barndommen. Hun viser til John Bowlbys hypoteser.
– Hans to hovedhypoteser handler om at barn knytter seg til omsorgsgiveren uavhengig av hvordan de blir behandlet – og at barn samtidig utvikler indre arbeidsmodeller. Disse er som inngraverte plater: En ubevisst indre oppfatning, som forteller oss hvordan barn skal være barn og foreldre skal være foreldre – samt hvordan forholdet mellom dem skal være, sier Killén.
Hun sier at de indre arbeidsmodellene kan bli krevende når man blir forelder, eller jobber som barnehagelærer, dersom man ikke selv fikk det man trengte som barn. Hvis du som barn for eksempel opplevde at det ikke var akseptert å være sint, måtte du finne en annen strategi for å håndtere disse følelsene. Kanskje du da knyttet skam til sinnet ditt, og kanskje lærte du deg at det lønte seg å stenge av disse følelsene og sette opp et smil i stedet.
– Det er de indre arbeidsmodellene som forklarer hvorfor barndommen varer i generasjoner. Når vi blir foreldre, bringer vi videre det ubevisste. Mange voksne sitter fast i uheldige arbeidsmodeller, sier Killén.
LES OGSÅ: Mer kunnskap gjør barnehageansatte flinkere til å avdekke vold og overgrep
Vi kan bryte mønstrene
– På hvilken måte kan vi bryte de ubevisste, uheldige arbeidsmodellene?
– Svaret ligger i personlig utvikling. De voksne må være villige til å se på sine egne arbeidsmodeller og endre disse. Barnehagelærere kan stimulere foreldrene til å leve seg inn i barnas følelser og behov. På den måten kan de få foreldrene til å reflektere over hva de sier og gjør, svarer Killén.
Kunnskap om tilknytning er spesielt viktig i forhold til de aller minste i barnehagen.
– Ettåringene trenger voksne som kan «ta over» når foreldrene går. For å få til dette, trenger vi flere ansatte og større forståelse for ettåringenes behov. På den måten kan vi unngå uheldige situasjoner, som at ettåringen sitter og slår med en spade på en sandhaug – uten at noen voksne har tid eller overskudd til å møte barnets følelser. Dette skjer dessverre i dag, sier Killén. Hun har jobbet mye i Danmark, og sier at en del danske barnehager har en god form for tilvenning.
– Foreldrene er sammen med barna i barnehagen den første tiden. Foreldrene går inn som medarbeidere – og blir som ansatte i en periode. På den måten blir foreldrene brobyggere. Barna rekker å finne seg alternative omsorgspersoner før foreldrene trekker seg ut av «jobben», sier Killén.
LES OGSÅ: Tilvenning i barnehagene er barnas mest opprivende opplevelse
Slik ser du tilknytning i praksis
Killén mener barnehagelærere har gode muligheter for å vurdere hvorvidt barn har en trygg tilknytning, men understreker at det er både faglig og tidsmessig krevende.
– Barnehagelærere kan undersøke tilknytningen ved hjelp av en internasjonalt anerkjent metode, Strange Situation Procedure, sier hun. Et barns tilknytningsmønster vil vise seg ved levering og henting. Du vil da kunne se forskjellen på det gledesfylte og trygge barnet (B) når foreldrene henter – og det utrygge, noe hemmede og tilpassende barnet (A) som lar seg hente. Det ambivalente og utrygge barnet (C) bruker ofte konflikt ved både levering og henting, ifølge Killén.
– De trygge barna vil også kunne reagere negativt ved å bli hentet hvis de leker godt med andre barn og derfor ikke vil gå, sier Killén.
LES OGSÅ: La barna få lengre tilvenning i barnehagen