Standardiserte tester virker ikke, nå må vi endre kurs

Debatt: Barna våre trenger trygghet, lek og tillit. Ikke standardiserte tester uten nytteverdi.

Publisert Sist oppdatert

Fra styringsnivå og politisk hold, særlig på høyresiden, har det vokst fram en forestilling om at mer testing gir bedre innsikt, bedre læring og bedre tilpasset opplæring.

Men hva om dette ikke stemmer? Hva om all tiden skoleansatte bruker på standardiserte tester og kartlegging i praksis er bortkastet – og kunne vært brukt på det som faktisk fremmer trygghet, relasjoner og læring?

En fersk studie fra NTNU og NIFU, omtalt i Gemini, viser at tidlig bruk av standardiserte tester ikke har noen dokumentert effekt på verken læringsutbytte eller trivsel. Studien bekrefter det mange lærere har sagt i lang tid. Nemlig at slike tester i seg selv verken gir bedre resultater eller mer læring. Likevel fortsetter vi. Med stadig nye skjemaer, kartleggingsverktøy og tester. Hva er det vi egentlig prøver å oppnå?

I Skolenes landsforbund har vi lenge vært tydelige: Tidlig testing gjennom standardiserte prøver er feil vei å gå. Vi mener skolen skal være en trygg, inkluderende og lekende arena der barna får tid og rom til å utvikle seg i sitt eget tempo. Læring oppstår ikke når vi måler, men når elever utforsker, utfordres og mestrer.

Selvsagt trenger lærere oversikt over hvor elevene står faglig. Men denne innsikten får vi jo daglig gjennom vårt arbeid, samtaler, elevarbeider, oppgaver og samspill. Lærere vurderer hele tiden, og tilpasser undervisningen deretter.

Skal vi virkelig styrke fellesskolen og utjevne forskjeller, må vi satse på det som virker: Tid til tilpasset opplæring. Tillit til profesjonen. Stabile relasjoner. Ikke flere tester.

Studien bekrefter det vi har sagt lenge. Nå er det på tide at politikerne lytter, og at vi beveger oss bort fra teststyring og måling. Vi må endre kurs!