Ill: Fotolia.com
Ill: Fotolia.com

Matematikksuksess i Leksvik

Undervisning som ikke fungerer, er årsaken til matematikkens manglende popularitet blant barn og unge, sier lederen av Matematikkbølgen.

Senteret Matematikkbølgen i Leksvik i Nord-Trøndelag tar imot interesserte fra barnehagealder til lærere som vil videreutvikle seg.

Denne artikkelen var først publisert i Bedre skole nr. 3/2016

 

– Matematikk er ikke bare et realfag, men også kreativitet, håndverk, musikk og mye annet. Finner man de riktige metodene, blir matematikken inspirerende. Vi kaller faget vårt for «kunsten å tenke», sier lederen av Matematikkbølgen, Gerd Åsta Bones, til lokalavisen Fosna-Folket.

Senteret er, så vidt vites, det eneste i sitt slag her til lands.

Senteret, som holder til på Amborneset i Leksvik, har holdt på vel et år, men alt tyder på suksess: Hovedinntektskilden er kurs og kompetanseheving, og senteret har så langt tatt imot grupper helt fra USA.

Det er åpent for alle fra barnehagebarn til lærere med selvutviklingsønsker.

Senteret utvikler også såkalt konkretiseringsutstyr, ment å gjøre matematikken enklere forståelig for barn og unge.

Innen et år skal det Bones kaller en matematisk hage, forhåpentlig være på plass.

Bones mener at undervisning som ikke fungerer, er årsaken til matematikkens manglende popularitet blant barn og unge. Selv interesserer hun seg spesielt for barnehage- og begynneropplæringen.

– Det å begynne med matematikk i helt ung alder er utrolig viktig, sier hun.  

Bones' partner i driften av Matematikkbølgen er professor i matematikk Mike Naylor, som er kunstnerisk leder.

Bones og Naylor har tidligere arbeidet sammen ved Matematikksenteret i Trondheim.