Illustrasjonsfoto: Pixabay
SV gjør klassebakgrunn til en avgjørende faktor
Debatt: Partiet går inn for en eksamensordning der elevenes sosiale bakgrunn vil spille en langt større rolle enn det som er tilfelle i dag.
Torsdag 1. desember kunne vi høre
at ett av kravene SV fikk gjennomslag for i bytte mot støtte til Regjeringens
budsjett, var at det skal settes i gang forsøk med utprøving av nye
eksamensformer. Det vil i praksis si at det kan forventes et press mot den nåværende
eksamensformen og for en utvikling i retning mappevurdering, eventuelt en
avskaffelse av eksamen. SV har også innflytelsesrike støttespillere i denne
kampen, blant annet i Elevorganisasjonen og blant skoleforskere.
Retorikken fra SV i debatten om
eksamen er godt kjent fra tidligere. Til det kjedsommelige, og uten at han må
begrunne eller forklare, kan Freddy André Øvstegård fra SV omtale hvor grusomt
urettferdig eksamen er fordi den tester «en tilfeldig del av pensum i et
tilfeldig fag, og så må man huske alt dette på én dag». Dette utsagnet er
krydret med en beskrivelse av hvordan eksamenstrekket blir offentliggjort i «en
svett gymsal».
Intet av det Øvstegård sier her,
har relevans for debatten om eksamen. Det er kun billig retorikk og «sannheter»
som er blitt gjentatt så ofte at man ikke lenger stiller spørsmål ved nettopp
sannhetsgehalten i dem. Øvstegård kan umulig kjenne særlig godt til hvordan
eksamensoppgavene faktisk er. I de fagene jeg kjenner, kan det på ingen måte
sies at de tester en «tilfeldig» del av pensum. Tvert imot, oppgavene er preget
av stor bredde. Det er en gåte for meg at en såpass profilert rikspolitiker kan
eksponere slik mangel på elementær kunnskap om det han uttaler seg om, og
likevel slippe unna med det.
Mange vil vel kunne tenke at nye
eksamensordninger må være positivt, riktig, moderne og i tråd med utviklingen i
samfunnet ellers. Samtidig er det nok en del som lurer på hvorfor det er så
mange lærere som er kritiske til dette. Og for å spare eventuelle
motdebattanter for litt tid, kan jeg like gjerne presentere de hyppigst brukte
argumentene fra den kanten. Det vil bli hevdet at motstanden skyldes
reaksjonære holdninger, et negativt elevsyn og en inngrodd motvilje mot alt
nytt. Dermed kan kritikken vår avfeies som irrelevant.
Det er videre
uforståelig at så mange lærere støtter en eksamensordning som i dag. Videre vil
det bli hevdet at siden eksamen og standpunkt måler ulike ferdigheter, så er
sprik i karakternivået mellom disse en uinteressant problemstilling. Dette
siste er i fullt alvor fremmet i flere tidligere debatter om eksamen.
I tillegg vil det sannsynligvis bli påstått at
fordi dagens eksamensordning har lang tradisjon, altså er gammel, så er den
gammeldags og utdatert. Men det er naturligvis ikke retorisk holdbarhet i det å
avfeie noe fordi det er gammelt, og nye ting er heller ikke bedre fordi de er
nye. Det er vel snarere slik at det vi holder oss med over tid nettopp har vist
seg å ha en del positive kvaliteter som har stått seg.
SVs forslag er mer enn å
endre på en ordning som jeg vil påstå har fungert bra. Det representerer et
paradigmeskifte uten at konsekvensene har vært gjenstand for nevneverdig
debatt. Det er vel norsk skoles ulykke at den er blitt en ideologisk slagmark
og et felt der alle partier har stor appetitt på å sette sitt avtrykk. Denne
gang er det SV som i bytte mot budsjettstøtte krever en dramatisk endring av
eksamen.
Forslaget deres seiler gjennom på primitiv retorikk, populistiske
beskrivelser av dagens ordning og en solid dose fordommer mot eksamen og dens
forsvarere.
SV er et parti som i mange
sammenhenger krever troverdighet i spørsmål som handler om sosial utjevning og
rettferdighet. Det kan vel sies at partiet har et slags eierskap til saker som
handler om dette. Nettopp derfor er det så pussig at partiet går inn for en
eksamensordning der elevenes sosiale bakgrunn vil spille en langt større rolle
enn det som er tilfelle i dag.
Ved en overgang til mappe- og hjemmeeksamener
blir det i realiteten umulig for sensorene å vite om det de vurderer er elevens
eget produkt, eller om det i sin helhet er skrevet av noen andre. Det skal ikke
mye refleksjon til for å se at elever fra ressurssterke hjem vil ha langt flere
muligheter til å skaffe seg et godt produkt ved hjelp av andre.
SV er et parti
som har mange akademikere i velgermassen. Partiets forslag til ny eksamen vil
nok kunne passe denne velgergruppen godt, siden de har ressurser til å kunne
utnytte denne ordningen. Men elevene som mangler dette støtteapparatet, vil
tape på den.
En annen skolerelatert nyhet denne
uke er forslaget om kraftige innskrenkninger i mulighetene til å forbedre
karakterene etter at man er ferdig som elev i videregående skole. Det må presiseres
at dette ikke er et forslag fra SV, men fra et utvalg satt ned av forrige
regjering.
Grunnen til at jeg trekker dette inn, er at dersom det skal bli
vanskeligere for elever å ta fag opp igjen som privatister, så vil karakterene
fra videregående bli desto viktigere for deres framtid. Vi som står i
klasserommet, har opplevd et økende press fra flere hold på nettopp
karaktersetting. Stadig flere elever tiltar seg nærmest retten til å forhandle
om karakterer eller få nye sjanser helt til de får den karakteren de vil ha. Ofte
står foreldre, skoleledere og ulike støttefunksjoner på skolene på elevens side
i slike sammenhenger.
Les også: UDF roser utvalg for å ta et oppgjør med privatistordningen
Presset er derfor stort for mange lærere. Det vil garantert
bli ytterligere forsterket dersom vi kommer dit at det ikke er mulig å ta fag
opp igjen og vi har fått en eksamensordning som ikke lenger fungerer som et
korrektiv til standpunkt.
Min spådom er at en ny eksamensordning vil føre til
karakterinflasjon på eksamen, særlig blant elever som har midler til å skaffe
seg hjelp, og dette vil forsterke den allerede påviste karakterinflasjonen på
standpunkt. Da vil det bli svært krevende å sette de karakterene man som lærer
mener er faglig korrekte.
De fleste lærere vil da, forståelig nok, jekke
karakterene opp til et nivå som sparer dem for ubehag i etterkant. Alle blir
fornøyde, elevene klager ikke og den nye eksamensordningen kan selges inn som
en suksess, siden elevene jo gjør det «bedre».
Opp mot dette er mange av hos
faktisk positivt innstilt til en eksamensordning som arrangeres på like vilkår
for alle elever, uavhengig av klassebakgrunn. Og det at elevene kan ulike
mengder av fagstoffet til en eksamen er faktisk ikke et rettferdighetsproblem.
Tvert imot er det en eksamen som nuller ut denne faktoren som er et problem.