Barnehagelærer Margarita Aragon gir barna et lite avbrekk med fysisk aktivitet og pusteøvelser.

Disse meksikanske barna har egen gymlærer i barnehagen

Barna har egen lærer i engelsk og gym i barnehagen. Det tiden bruker barnehagelærer Margarita Aragon til å planlegge uka.

Publisert Sist oppdatert

– Blås ballongen stor, sier Margarita Aragon til barna i barnehagen CODI Semillitas – Instituto Educaré, som ligger i Oaxaca sør i Mexico.

Hun er barnehagelærer i en av en rekke små barnehager i landet og har ansvar for gruppen med fire- og femåringer som går i andre klasse i førskolen.

Barna i den mexicanske barnehagen er delt inn etter alder; en spedbarnsgruppe fra 40 dager til et og et halvt år, en småbarnsgruppe fra et og et halvt år til tre år samt tre førskoleklasser for barna fra tre til seks år. Gruppene i barnehagen varierer fra 4 til 12 barn og har hver sin ansvarlige lærer.

– Ideen vår er å gi barna personlig oppfølging. Derfor har vi små grupper, forteller barnehagens leder Ericka Hernández.

Landets utdanningslov tillater maks 25 barn per gruppe, og gruppen skal ledes av en barnehagelærer med fireårig barnehagelærerutdanning.

– Når det er så mange barn, har vi assistenter som hjelper barnehagelæreren, sier Ericka.

Engelsklærer Marìa Ximena Vázquez Gutiérrez underviser barna i engelsk i den mexicanske barnehagen CODI Semillitas – Instituto Educaré og er der bare når hun har timer.

Hver lærer må i tillegg til å arbeide med de ulike nasjonale kompetanseområdene gjøre oppgaver som å følge barna på do og se etter dem.

Utdannes for få

Tre av de fem avdelingslederne i barnehagen har barnehagelærerutdanning. De to siste studerer på deltid for å bli det.

Derfor har vi valgt denne løsningen, sier Ericka. Hun liker godt å administrere, men savner å jobbe direkte med barna.

Barnehagelærer Margarita har ansvaret for gruppen med fire–fem-åringer i barnehagen.

Ericka delegerer mye av papirarbeidet til barnehagelærer Margarita, som er hennes høyre hånd. Margarita sier hun synes det er spennende både å arbeide med barna og samtidig være involvert i administrative oppgaver. Hver fredag må de andre lærerne levere en plan for hva de skal gjøre den neste uka.

– Jeg sjekker ukeplanene før jeg sender dem videre til Ericka, forteller Margarita.

Hun har også ansvar for at de andre ansatte har alt materialet de trenger.

Har egen kokk

Maten i barnehagen lager kokken Leonila Ramírez, som er en del av den faste staben. Hun rydder og vasker etterpå.

Leonila er opptatt av at maten er næringsrik, og kjøper selv råvarene på det lokale markedet.

Som leder blir det mye kontorarbeid for Ericka Hernández. – Jeg savner det å jobbe mer direkte med barna, sier hun.

Barnehagen har også en engelsklærer og en gymlærer som arbeider noen timer i uka med hver gruppe, samt en egen taekwondo-lærer som er der på ettermiddagene.

– Når de kommer, er det et lite pusterom for oss faste, sier Margarita.

Selv om det er denne tiden hun også må bruke til å planlegge.

MEXICO

• Ulike yrkesgrupper: Barnehagelærere, barnehagelærerstudenter, kokk, gym- og engelsklærer.

• Utdanning: Barnehagelærer: 4-årig barnehagelærerutdanning på høyskolenivå. Gymlærer: 4-årig gymlærerutdanning på høyskolenivå.

• Månedslønn: Barnehagelærer: 6000–9000 pesos (3000–4500 NOK). Barnehagelærerstudenter og ikke utdannede: 4000–4800 pesos (2000–2400 NOK).

• Antall voksne per barn: 1:8

• Antall barnehagelærere: 42 prosent

• Soverutiner: Barna sover på madrasser eller i sprinkelsenger inne.

• Arbeidstid: Ni timer; 7–16, 8–17, 9–18 eller 10–19

• Åpningstid: 7–19

Kilde: Ericka Hernández, daglig leder CODI Semillitas – Instituto Educaré.

Powered by Labrador CMS