Assistent Sophia Buscher (t.v.) er glad for å kunne hjelpe barnehagelærer Susie Allison med å ta telefonen, tørke av bordet, skifte bleier og hjelpe barna på do.
Assistent Sophia Buscher (t.v.) er glad for å kunne hjelpe barnehagelærer Susie Allison med å ta telefonen, tørke av bordet, skifte bleier og hjelpe barna på do.

Assistenten Sophia i USA hjelper barna på do, slik at pedagogene får mer tid med barna

– Selv om hver oppgave kan virke små, er de samlet sett superviktige for at pedagogenes dag skal fungere, så jeg er stolt av rollen, sier amerikanske Sophia Buscher.

Publisert Sist oppdatert

Det er endelig blitt rolig blant barnegruppen i barnehagen Mulberry Tree Preschool, slik at pedagog og leder Susie Allison kan gi barna en beskjed. Barnehagen ligger i California i USA. Akkurat i det hun skal til å si noe, ringer telefonen. Heldigvis rekker den bare å kime en og en halv gang før assistent Sophia Buscher tar den, og Susie kan fortsette uforstyrret. Sophia trives godt i jobben som pedagogenes høyre hånd.

Pedagog Tiana Smith har ansvar for pedagogiske aktiviteter med barna, som den daglige sangrutinen Rainbow Time, der barna synger og lager klappeleker
Pedagog Tiana Smith har ansvar for pedagogiske aktiviteter med barna, som den daglige sangrutinen Rainbow Time, der barna synger og lager klappeleker

– Jeg gjør alle småtingene som får dagen til å gli lettere, sier Sophia og smiler selvsikkert.

– Selv om hver enkelt oppgave i seg selv kan virke små, er de samlet sett superviktige for at pedagogenes dag skal fungere, så jeg er stolt av rollen, sier assistenten. Også barnehagelærer Hanna Svendsen i Ski bruker det meste av tiden på barna, fordi assistentene nå gjør praktiske oppgaver som å dekke bordet.

En million takk

Sophia Buscher er en av tre assistenter i barnehagen, som tar hånd om praktiske oppgaver, slik at de ikke skal gå ut over pedagogenes planlagte aktiviteter. Assistentene tar telefonen når foreldre ringer, tørker av bordet etter måltidet, hjelper barna på do og setter på plaster. På den måten kan pedagogene være sammen med barna og gjennomføre det planlagte programmet. Sophia opplever at pedagogene verdsetter jobben hennes, like mye som hun verdsetter deres.

– Jeg får en million takk fra mine kollegaer hver dag. De støtter meg, så jeg er glad for å kunne hjelpe dem, sier hun.

Uunnværlige assistenter

Assistentenes fleksibilitet er et godt supplement til pedagogenes fagkunnskap, mener barnehagelærer og leder Susie Allison i barnehagen. Selv om hun hadde hatt penger til å ansette en pedagog, vile hun ikke vært foruten assistentene.

– Fordelen med Sophia er at hun kan erstatte en hvilken som helst pedagog når som helst, fordi hun kjenner arbeidsoppgavene deres. Det gjør at hverdagen går i hop selv om en pedagog blir syk. Alle assistentene våre har evnen til å forutse hvor det er behov for dem. Det er det jeg elsker ved assistentene, sier lederen.

USA

Ulike yrkesgrupper: Pedagoger og assistenter. Studenter som jobber frivillig i perioder.

Utdanning: Barnehagelærere: 5-åring mastergrad fra universitetet i Early childhood education. Assistenter: ofte pedagogstudenter, eller har 3-årig bachelor fra universitetet i Child Development and Family Relations.

Månedslønn: Barnehagelærer: 1700 til 1900 dollar (ca. 13 200–14 700 NOK) Assistenter: 1250 til 1400 dollar (9700–10 800 NOK).

Antall voksne per barn: 1:6 for små barn og 1:9 for store barn (over 3 år). Minstekravet er 1:12 for barn over 3 år. Store forskjeller.

Antall barnehagelærere: Minstekrav om at en barnehagelærer ikke skal ha mer enn 12 barn.

Soverutiner: Etter frokost innendørs på matter med puter og tepper. Noen steder hører barna på musikk for lettere å sovne. Mange barn går deltid og sover hjemme.

Måltid: Sjelden varme måltider. Snacks som grønnsaker med dipp, kjeks med smøreost eller frukt. Noen av grønnsakene dyrker barna selv i barnehagen.

Åpningstid: 07.00 til 15.00.

Kilder: NCES National Center for Education Statistics – Early Childhood