To barn skadet i huske-ulykke i barnehage i Lunner
To barn er skadet i en ulykke med en huske i en barnehage i Roa i Lunner kommune. Begge var bevisst etter ulykken, opplyser politiet i Innlandet.
– To barn på henholdsvis tre og fire år er skadet etter at en stropp til en huske løsnet. Det ene er kjørt til Gjøvik sykehus. Det andre er fløyet til sykehus, opplyser politiet.
Politiet vet foreløpig ikke hvor alvorlig skaden er, men presiserer at barna var ved bevissthet. Foreldrene er varslet om saken. Politiet har undersøkt stedet og skal etterforske saken.
Husken var ifølge politiet kontrollert og godkjent sommeren 2023. Den skulle ha neste kontroll i sommerferien til barnehagen i 2024.
– Politiet har ingen kommentar til det tekniske på husken, heter det i politiloggen.
VG skriver at Lunner kommune har satt krisestab.
– Vi har tett oppfølging med barna og de ansatte. Det var tidlig uttrykt behov for at kriseteamet skulle bistå, og de var på plass etter en halvtime, sier kommunedirektør Dag Flacké til VG.
Alle andre foreldre er informert via egne kanaler. Flacké sier foreldrene ikke er anmodet om å hente barna tidligere, men mange har likevel valgt å gjøre det.
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.