Rektor Jorunn Felde.

– Skolen vår er veldig kjønnsdelt. Det er krevende

Flere veldig flinke elever velger yrkesfag på Sogndal videregående skole. Men få av dem er jenter. Rektor ønsker seg også flere flinke jenter til yrkesfagene.

Publisert Sist oppdatert

– Skolen vår er veldig kjønnsdelt, og dette er krevende. Jeg skulle blant annet ønske at vi kunne få en del av de flinkeste jentene til å søke seg til elektro og datateknologi, sier rektor Jorunn Felde ved Sogndal videregående skole. 

Hun mener det høyner kvaliteten på yrkesfag at flere skoleflinke elever søker seg dit.

Samtidig ser hun en klar kjønnsdeling. Yrkesfag er på mange måter guttenes arena, mens jentene dominerer på studieforberedende. Der er det få gutter igjen, sier rektor.

Førstevalg

Det er stor forskjell på Sogn og de store byene. Ved Sogndal videregående skole har flertallet yrkesfag som sitt førstevalg, samtidig som statistikken viser at over 90 prosent av elevene på skolen fullfører med ståkarakterer.

Spørsmålet mange har stilt seg er hvorfor regionen ligger så høyt på denne skalaen når utdanningsnivået her er lavere enn i store deler av landet?

Jorunn Felde har denne forklaringen:

– Skole blir sett på som viktig. Det er en del av kulturen her, uavhengig av bakgrunnen til foreldrene. Jeg tror også vi ser at regjeringens satsing på yrkesfag virker.

Guttene griper muligheten

Det finnes mange små og store arbeidsplasser som trenger ansatte, og særlig guttene griper mulighetene innen yrkesfag. Springbrettet er et fagbrev og så fortsetter de gjerne til fagskoler eller ingeniørutdanning etter hvert.

– Da har de erfaring i faget, og er enkle å få inn i produksjonen i en bedrift, sier Jorunn Felde.

Ved skolen er hun rektor for rundt 750 elever, som kommer fra Sogndal og mange av kommunene rundt. De er fordelt på åtte utdanningsprogram, og det er rundt 130 ansatte ved skolen.

Både elektro og datateknologi, bygg- og anleggsteknikk og teknologi og industrifag (TIF) er populært, og det er ikke uvanlig å ta flere fagbrev.

Yrkesfag er på mange måter guttas domene i Sogndal. Her avdelingsleder Per Ivar Lomheim og elev Lucas Aarøy.

Det er få gutter igjen på studieforberedende på Sogndal vgs. og de som er der, velger ofte realfag, i motsetning til det store flertallet av jenter.

– Hvordan skal dere få til en endring?

– Jeg tror vi må begynne helt ned i grunnskolen, jobbe systematisk og vise mulighetene som finnes. På helse har vi et stort flertall jenter, så «Menn i helse» har jobb inn i evigheten.

Annerledes rektor

Jorunn Felde har ikke gått det samme løpet som flertallet av rektorer, og hun hadde liten erfaring med å jobbe i skolen da hun begynte i stillingen for fem år siden. Selv beskriver hun seg om ei upraktisk odelsjente fra Nordfjord som har studert engelsk, juss, administrasjonsvitenskap og tatt master i ledelse og pedagogisk praktisk utdanning (PPU).

I yrkeslivet har Jorunn Felde blant annet vært personalsjef hos Statens vegvesen region Vest i Leikanger og administrasjonssjef hos Fylkesmannen i Sogn og Fjordane. Før hun kom til Sogndal vgs. var hun organisasjons- og administrasjonsdirektør da de to vestlandsfylkene slo seg sammen.

– Så fikk jeg lyst til å prøve noe annet. Jeg er ikke rektoren med den tunge skolebakgrunnen, men jeg tror jeg kan se andre løsninger, og jeg kan støtte meg på faglig dyktige folk rundt meg. Min viktigste oppgave er å sikre en god skole i Sogn, sier rektoren.

 

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS