Utdanning går fremdeles i arv fra foreldre til barn
Fremdeles er sosial bakgrunn og foreldres utdanning viktigst når unge velger utdanning. Det har også mye å si for hvorvidt man gjennomfører studiene.
– Mønsteret her er tydelig. Det er en klar sammenheng mellom foreldrenes utdanning og de valgene avkommet tar, sier Herdis Hølleland til Kifinfo.
Hølleland er en av forfatterne bak et nytt notat om mangfold og ulikhet i høyere utdanning, bestilt av Kunnskapsdepartementet. Hovedfunnene, at sosial bakgrunn og foreldres utdanning har noe å si for podens akademiske framtid, er kjent fra før.
– Det er også verdt å merke seg at sjansene for at studenter fullfører sin første grad, er større dersom de har foreldre som har en grad i et lignende fagfelt, sier hun.
Hun sier at det likevel er noen unntak fra den generelle tendensen.
– Det er spennende å se at kortere profesjonsutdanninger, hvor flertallet av studentene har foreldre uten høyere utdanning, likevel har lavt frafall og høy gjennomføringsgrad.
I notatet kommer det fram at norskfødte med innvandrerforeldre i større grad begynner å studere enn den øvrige befolkningen
– Det betyr at en større andel med innvandrerbakgrunn er studenter sammenlignet med resten av befolkningen, sier Hølleland.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.