Venstres Rotevatn vil ha eksamen i alle fag på videregående
Nestleder Sveinung Rotevatn i Venstre vil ha eksamen i alle fag for videregåendeelevene. Samtidig mener han at måten det undervises på, må legges om.
Forslaget kommer fra Venstres programkomité som jobber med partiprogrammet for neste år. Rotevatn leder komiteen.
– Vi mener det er viktig at du har eksamen i alle fag på videregående skole, sier Sveinung Rotevatn til NRK
– Hvis du vet at du har eksamen i alle fag, vil det også ha en positiv læringseffekt, legger han til.
Venstre-nestlederen presiserer at det ikke er snakk om eksamen i alle fag i dagens skolesystem.
– Vi foreslår også å legge om måten det undervises på, til mer modulbasert undervisning. Det vil si at du kan ha flere timer i hvert enkelt fag, litt mer intenst i perioder, avslutte det, ha eksamen, og så gå videre til neste fag, sier han.
Elevorganisasjonen er på sin side ikke enige med Venstre.
– Vi synes det er helt feil av Venstre å foreslå eksamen i alle fag. Det vil ikke gjøre at elever får vist sin læring på en god måte, sier påtroppende leder Madelen Kloster.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.