Ill.foto: Pixabay
Dropp lyrikken og gjør eksamen levelig
Debatt: «KI har kommet for å gjøre livet lettere for elevene og surere for læreren.»
Eksamen har blitt
en mer og mer sær aktivitet, som i liten grad har tilpasset seg struktur- og
kulturendringer i undervisningssituasjonen i norsk skole. Når nå KI har kommet
for å gjøre livet lettere for elevene og surere for læreren, vil det som før
var en glipe mellom aktiviteten på eksamensdagen og undervisningsdagene bli til
en formidabel kløft.
Ta bare noe så
grunnleggende som lesing. Når vi leser i skolen, bruker vi mye tid og mange
strategier for å guide elevene gjennom teksten, avhengig av tekstens
kompleksitet og kontekstavhengighet. I tjue år har jeg hold på med førlesing,
for å optimalisere elevens utbytte av en gitt tekst. På eksamen blir det nå
ingen førlesing. I berettiget redsel for KI sin innflytelse på elevens
forberedelser, er det nå tenkt å kutte ut det vi kaller «kjent tekst» på
eksamen. De tekstene elevene skal lese for å gjøre eksamen, skal de altså møte
på eksamensdagen, for å unngå at de blir kvernet gjennom en chatbot. Rett på
sak!
Å møte tekst for
første gang på eksamen er krevende og avspeiler ikke en vanlig lesesituasjon i
opplæringen. I førlesing er det vanlig å bruke tid på dialog om teksten, og
avklaring av ord og begreper for å sikre en god individuell forståelse av
teksten. Enkeltords betydning kan ha avgjørende betydning for hvordan man
tolker teksten på makronivå. Dette har jeg erfart gang på gang med både elever
i normalløpet og deltakere i voksenopplæringen. Ofte blir jeg forbløffet når
det er tvil og usikkerhet om det jeg selv vurderer til å være høyfrekvente ord
og uttrykk.
Hvilke tekster
elever og deltakere skal lese på eksamen er derfor helt avgjørende for hvordan
de får til å dokumentere sin skriftlige kompetanse. Tekstene som brukes på
eksamen, bør derfor være forholdsvis korte og lite komplekse, gjerne med en
ordliste der lavfrekvente ord og idiomatiske uttrykk forklares kort.
Å lese tekst tar
også tid, slik at oppgaveomfanget bør reduseres. To kortsvar og en langsvarsoppgave bare med utgangspunkt i tekster man møter kanskje for første
gang, er garantert for ambisiøst. Det kan heller ikke være for mange tekster å
velge mellom, slik at eleven slipper å bruke lang tid på å velge oppgave. Jeg
har ikke tro på å forlenge eksamen for å gi bedre lesetid, gi heller færre
oppgaver. En annen og mer radikal mulighet er å ha to eksamensdager, en med
kortsvar og en med langsvar.
Velge bort diktanalyse?
Det mest
rettferdige ville kanskje være å tone ned arbeid med litterære sjangre i den
bredde som har vært vanlig, og fokusere for eksempel mer på retoriske og
språklige emner, og mindre på diktanalyse, som er en krevende sjanger der mye
kan gå galt i tolkningsarbeidet. Diktlesing- og diktanalyse er viktige
aktiviteter i skolen, men i den krisen KI nå har påført eksamen, er noen nødt
til å gjøre noen harde valg- og bortvalg.
Diktanalyse bør
alltid legges vekt på, men det går helt fint om kompetanse på det feltet blir
forbeholdt standpunktkarakterens domene. Det er likevel nok av språklig
kompetanse fra arbeid med lyrikk som har overføringsverdi til andre mer
eksamensnære sjangre.
I tillegg er det
avgjørende at tekstene som blir presentert på eksamensdagen er av god kvalitet,
i den forstand at det ikke bare er tekster fra reklame eller leserinnlegg.
Mange sammensatte tekster er også krevende å forholde seg til uten en
forklaring. Ja til gode saktekster som elever og deltakere kan forholde seg til
på en meningsfull måte. Eksamensoppgavene vi har hatt de siste årene har vært
gode, men som sensor har jeg sett at det særlig er de komparative oppgavene som
i altfor stor grad tilgodeser «femmer og sekser-elevene».
I en ny
eksamensordning vil det også kanskje derfor være for krevende med komparative
analyser, der eleven skal sjonglere momenter fra flere tekster. Selv om det
komparative perspektivet har vært «in» lenge, er det som eksamen
viste i år, ikke lett å få godt til på noen få timers arbeid.
At eksamen skal
være en meningsfull aktivitet for sluttvurdering av norske elever og deltakere
i en tid der KI er i ferd med å sette til side det gode triangel, lesing –
skriving – tenking, fordrer noen tøffe grep:
- Gi elevene og
deltakerne færre oppgaver om fem timer skal være overkommelig eksamenstid.
- Gi de gode og
meningsfulle tekster på et forståelig språk, slik at misforståelser i lesing
ikke ødelegger prestasjon i skriving.
- Ton ned
komparative analyser slik at de kan komme i dybden på den enkelte tekst.
- Dropp lyrikken fra
eksamensdagen, den tar vi oss av i hverdagen.
Som her, fra diktet Skammens mur av Hans Børli:
Alle er vi ensomme. Alle
behøver vi hverandre, likevel
er grensen mellom menneske og menneske
altfor ofte lukket og stengt
med rusten piggtråd av mismot.
Og for egen regning vil jeg tilføye: til mere KI, til større mismot.