Martine Løkken Svendsen

Elevene mener det er blitt for mange apper og systemer

Visma, Teams og ITSlearning. Elevene skulle gjerne hatt færre app-er og systemer.

Publisert Sist oppdatert

For rundt fem år siden ble det administrative systemet Visma InSchool gradvis innført i alle offentlige videregående skoler. Nå har Sintef undersøkt hvordan det har gått og hva lærere og skoleledere mener om systemet. 

Konklusjonen er at Visma har gjort timefordelingen mer oversiktelig, men at systemet oppleves lite brukervennlig. I rapporten forteller lærere at systemet fører til redusert metodeansvar, færre tverrfaglige aktiviteter og mer deling av fag mellom lærere.

Utdanningsnytt har blant annet snakket med norsklektor Kjersti Marie Heldaas som ble tvunget til å gi fra seg 12 undervisningstimer til en kollega.

– Det er jo ikke heldig for elevene. Jeg skulle helst hatt de timene selv og hatt oversikt over hvordan undervisningen gikk, sa Heldaas. 

Hun får støtte fra leder i Elevorganisasjonen, Martine Løkken Svendsen. 

– Når lærerne må dele på klassene og fagtimene sine, fører det til forvirring og dårligere oppfølging.  Administrasjonssystemer må være til for å styrke kvaliteten på opplæringen, ikke for å effektivisere på en måte som går utover elevene og lærerne, sier Svendsen. 

– Forvirrende

Elev-lederen mener generelt at Visma gir elevene en bedre oversikt over skoledagen, men forteller at mange elever opplever systemfeil og at appen er lite brukervennlig. 

Når man får karakter, tilrettelegger ikke appen for at tilbakemeldingen ved karakteren er viktig å lese. Appen overlapper også med både teams og ITSlearning, da mange lærere har ulike plattformer de bruker til karaktersetting og vurdering, og det kan være forvirrende for mange, sier Svendsen. 

– Fraværsføring er også tungvint. Mange elever sier at de sender dokumentasjon både i Visma-appen og til faglærer selv. 

Hun skulle ønske elevene måtte forholde seg til færre apper og systemer. 

– Per nå bruker mange ulike systemer for samme formål, det er lite konstruktivt og lite effektivt.

– Lite fleksibelt

Etter at Utdanningsnytt har skrevet om Visma-rapporten har vi snakket med flere lærere. 

En av dem er Louise Kårikstad ved Lakselv videregående skole. Hun påpeker at hun mener Visma er blitt bedre enn da var da det ble innført for fem år siden, og at det gir en god oversikt over hvilken undervisning elevene har fått. Men Kårikstad mener fortsatt systemet er lite fleksibelt og at de «bruker mye tid på å klikke seg frem.»

– Det oppleves som Visma In School er et system som skal kontrollere at lærerne gjør jobben sin. Vi må dokumentere alt fra at vi har snakket med elevene til hva vi har snakket med elevene på under fagsamtalene. Det kan bli veldig mye dokumentasjon hvis du har mange elever, sier Kårikstad.

– For å komme inn i systemet må vi dessuten bruke våre personlige bank-id og en smarttelefon. Det er jo en egen diskusjon ettersom vi ikke har tjenestetelefoner.  

Bedre oversikt

Kårikstad bekrefter også det Sintef-rapporten sier om utfordringene med å jobbe tverrfaglig. 

– Det er lite fleksibilitet for hvor vi skal føre timene. Jeg frykter for at det kommer til å bli mindre tverrfaglighet og prosjekter. Hvis systemet er lagt opp sånn at det er bare det som kan dokumenteres og telles som gjelder, så blir det bare det som blir gjennomført, sier hun.

Hun har også forståelse for at elevene opplever at det er mange app-er og systemer å forholde seg til. 

Læreren i Finnmark synes det er veldig mye som må dokumenteres. Ved hennes skole bruker de Teams som læringsplattform, det er der elevene leverer inn sine oppgaver.

– Elevene er vant til å få tilbakemeldinger i Teams også, men Visma og Teams snakker ikke sammen, så derfor må vi gjøre dobbelt arbeid ettersom vurderingene også skal ligge i Visma, sier Kårikstad.