Flere lærere kan styrke undervisningen, men er ikke en garanti for kvalitet
Når to eller flere lærere underviser sammen, kan det åpne for mer praktisk, variert og inkluderende undervisning. Men flere lærere gir ikke i seg selv økt kvalitet.
Det krever målrettet organisering og gjennomføring av samarbeidet.
Det kommer fram i en ny undersøkelse det danske EVA-instituttet har gjort.
- Forskningsinstituttet har sett nærmere på hvordan ulike former for samundervisning kan se ut, og hvilke muligheter det gir.
- Undersøkelsen bygger på en spørreundersøkelse samt observasjoner og intervjuer med lærere, elever og skoleledere på seks skoler.
Skolene opplever at samundervisning skaper muligheter som man ikke har i samme grad når man underviser alene. Det kan åpne for mer praktisk og variert undervisning, styrke mulighetene for differensiering og bidra til at elever med særskilte behov lettere kan inkluderes i ordinær undervisning.
Men flere lærere i klassen er ikke i seg selv en garanti for disse gevinstene, som kan være vanskelige å realisere i praksis.
– Det som har betydning for kvaliteten, er hvordan samarbeidet organiseres og praktiseres. En vellykket samundervisning krever at lærerne er engasjerte i samarbeidet, og at samundervisningen er koblet til en felles, fokusert og planlagt innsats, sier Thomas Rørbeck Nørreby, sjefskonsulent i EVA.
Fire typiske roller
Undersøkelsen identifiserer fire typiske roller for den ekstra læreren:
- assistenten
- støttepersonen
- medlæreren
- spesialisten
Assistenten: Har en mer passiv rolle og kjenner ofte ikke planen på forhånd. Bidrar mest med praktisk hjelp og håndtering av forstyrrelser, som å hente materiell eller løse konflikter.
Støttepersonen: Sørger for at elever med særskilte behov får nødvendig hjelp til å delta og lære. Har begrenset innflytelse på undervisningens innhold, men en mer aktiv rolle enn assistenten.
Medlæreren: Er en likestilt partner i planlegging og gjennomføring. Deler klasseledelse og setter felles læringsmål. Krever tid til felles forberedelse, men gir størst potensial for faglig løft.
Spesialisten: Bidrar med spesialisert fagkunnskap og setter retning for undervisningen, ofte i strategiske satsinger. Kan være en AKT-veileder eller leseveileder.
– Sløsing
– Det er ikke alltid relevant å strebe etter en idealisert form for samundervisning som både løfter elevene faglig og sosialt og samtidig skaper inkluderende læringsmiljøer. Det viktige er samsvar mellom forventningene og mulighetene for å gjennomføre dette i praksis, sier Nørreby.
Han sier det kan oppstå frustrasjon hvis målet er å styrke inkluderingen av elever med særskilte behov, men den ekstra læreren ikke har spesialpedagogisk kompetanse – eller ikke får brukt den fordi det mangler tid til felles planlegging.
– Omvendt kan det være sløsing med ressurser å bruke en medlærer med forberedelsestid hvis målet bare er å støtte en lærer i en krevende time en torsdag ettermiddag, sier Nørreby.