Ill.foto: Paal Svendsen
Norsk skole blir mindre inkluderende
Debatt: – Skjermbruken skal ned for alle elever, men de som trenger skjermen for tilpasset opplæring, må fortsatt få beholde den.
De som argumenterer for å beholde skjermen av inkluderingshensyn,
avfeies som litt brysomme debattanter. Det er rett og slett litt provoserende.
Det er lett å forstå bekymringen for barn og unges
skjermbruk. Den forstyrrer søvn, er avhengighetsskapende og grenseløs.
Men det er heller ikke noe rart at alle de elevene som er
avhengige av digitale læremidler, spør «hva med oss?» når det tas til orde for
å bremse digitaliseringen av skolen.
De siste årene har hovedtonen i norsk skolepolitikk vært at hvis «grunntilbudet» i skolen
er så inkluderende som mulig, så vil behovet for særtiltak bli mindre. Dette kommer
også tydelig frem i den nye opplæringsloven. Opplæringen skal tilpasses slik at
elevene i så stor grad som mulig får realisert sitt potensial innenfor
fellesskapet. Målet er å unngå unødvendige særløsninger for enkeltindivider. Skolen
skal jobbe aktivt for å inkludere alle elevene i klassen – både sosialt
og faglig.
Alternativet
vil være mer spesialundervisning (nå kalt individuelt tilrettelagt opplæring). Flere
særtiltak. Som politikere – på tvers av partier – i årevis har ønsket å se
mindre av.
Et av de
viktigste enkeltstående tiltakene for å få en differensiert og tilpasset
opplæring er digitalt. Det betyr ikke at all opplæring skal foregå bak
en skjerm, men det betyr at læreren bruker sitt faglige skjønn og lager gode
pedagogiske opplegg i en balanse mellom det analoge og det digitale.
Veldig mange skoler og lærere behersker dette på en god
måte.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun sier det er «på tide å trekke i bremsen» og vil
det skal være mindre skjerm og
mer bøker i skolen. Hun vil også ta bort digitale ferdigheter som en
grunnleggende ferdighet i småtrinnet.
Dette vil bety at norsk skole blir mye mindre inkluderende.
Elever med lese- og skrivevansker vil igjen henvises til særtiltak og
særløsninger.
For at de skal få tilgang til hjelp må de fanges opp. Det
gjør de ikke i dag. Halvparten av alle dem med dysleksi blir fanget opp på
ungdomsskolen eller senere. De vil altså bli sittende nesten hele sin skolegang
uten reell tilgang til fagstoffet.
Men det kommer ingen slike forslag for å løse det fra Nessa
Nordtun. Istedenfor tar hun til orde for å fjerne de obligatoriske
kartleggingsprøvene for 1. trinn. Altså de prøvene som har til formål å
identifisere elever som er i risiko for å utvikle dysleksi.
Dysleksi Norge deler bekymringen for barn og unges eksponering
for skadelig innhold i sosiale medier og det umulige ansvaret som påhviler dem
med å selvregulere bruken av distraherende innhold. Men vi bekymrer oss også
for trusselen om å redusere det digitale grunntilbudet i skolen sånn at elever
med lese- og skrivevansker blir henvist til særløsninger. Særløsninger de kun
kan få om de blir fanget opp. Noe som blir langt vanskeligere uten
kartleggingsprøver.
Dersom kartleggingsprøvene ikke er gode nok til å fange opp
elever med lese- og skrivevansker, må vi ikke fjerne dem – vi må forbedre dem.
Istedenfor å jage skjermene ut av skolen må vi øke
kompetansen hos lærere og lære av de skolene som har funnet gode løsninger. Vi
trenger gode digitale sperrer for skadelig innhold, og vi trenger tillit til at
profesjonen klarer å finne gode løsninger for å manøvrere i det digitale
landskapet fremover.