Annonse

Her er noen gode råd til elever og foreldre når det gjelder matematikkopplæring. Arkivfoto: Tom-Egil Jensen

– Matte må forstås; pugging alene gir ikke forståelse

Å lære matematikk er et spørsmål om selvtillit, og om å få hjelp av en god lærer som tror på deg, mener OsloMet-forsker Bjørn Smestad.

Annonse

Følg Bedre Skole på Facebook

Den eleven som ikke har tro på at han eller hun vil kunne lære matematikk, vil heller ikke bli flink i faget, sier forsker Bjørn Smestad ved OsloMet – storbyuniversitetet. I tillegg trenger eleven en støttende lærer og støttende foreldre.

 

Pugg med måte

Han fraråder ikke pugging av regler, men det må ikke overdrives. På et tidspunkt må elevens egen utforskning få overta. Matematikk er et fag som må forstås gjennom forklaringer og utforskning, og pugging alene gir ikke forståelse, mener Smestad. Han advarer også lærerne mot å gå for fort fram. La også de langsomste elevene få den tiden de trenger.

 

Fem råd til elevene

Smestad forsker på tiendetrinnselever og matematikk. Han har blant annet følgende fem råd til elevene:

  1. Ikke tro at noen ikke kan lære matematikk, og ikke tro at du ikke kan lære faget.
  2. Bruk den tiden du trenger. Matematikk er ingen fartsøvelse. Si dét til læreren også.
  3. Prøv deg fram. Lek med tall, tulleregn. Stol på at din metode fører fram.
  4. Prøv å forstå andres løsninger.
  5. Spør! Og spør igjen. Slutt aldri å stille spørsmål. Hvorfor er det slik? Krev forklaringer, alltid.

 

Til foreldrene

Og dette rådet til foreldrene: Det er ikke alltid lett å forstå hva læreren tenker. Be om foreldremøter der matematikken er temaet, og be om råd om hva foreldrene kan gjøre.

 

Utdanningsnytt på Facebook!

Fakta

Denne artikkelen leser du også i Bedre Skole nr.1/2019

Abonner på Bedre Skole  her

 

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!

Fakta

Denne artikkelen leser du også i Bedre Skole nr.1/2019

Abonner på Bedre Skole  her