Kunnskapsministeren vil vurdere niårig grunnskole
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) er åpen for å kutte ett av ti skoleår i grunnskolen. Nå skal et utvalg se på saken.
Nordtun, født i 1986, forteller til Aftenposten at elevene i dag går to år mer på grunnskolen enn hun gjorde.
– Det ene året skyldes at de begynner når de er seks år. Det andre året kommer av at det er lagt inn mange flere timer i skolen. Likevel kan vi ikke si at kvaliteten er så mye bedre, heller ikke resultatene, trivselen eller motivasjonen. Tvert imot, kan man si, sier Nordtun til Aftenposten.
Derfor åpner hun nå for å kutte ett skoleår. Pengene som spares, skal heller brukes på tiltak som kan gi økt kvalitet for elevene. Men hun ønsker ikke å utsette skolestarten, men heller kutte i den andre enden.
– Vi må fokusere på kvaliteten i timene. Det er det som betyr mest for resultatene, ikke kvantiteten, sier Nordtun.
Regjeringen vil nå be et utvalg se på organiseringen av norsk skole. Nordtun vil blant mange andre spørsmål be utvalget vurdere fordeler og ulemper med kortere skolegang.
Staten bruker nå rundt 11 milliarder kroner på hvert trinn i grunnskolen. Nordtun vil at pengene brukes til å heve kvaliteten på de årene som blir igjen.
– Da kan vi få en enda mer målrettet innsats på de grunnleggende ferdighetene som lesing, skriving og regning, sier hun.
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.
(©NTB)