Kunnskapsministeren vil vurdere niårig grunnskole
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) er åpen for å kutte ett av ti skoleår i grunnskolen. Nå skal et utvalg se på saken.
Nordtun, født i 1986, forteller til Aftenposten at elevene i dag går to år mer på grunnskolen enn hun gjorde.
– Det ene året skyldes at de begynner når de er seks år. Det andre året kommer av at det er lagt inn mange flere timer i skolen. Likevel kan vi ikke si at kvaliteten er så mye bedre, heller ikke resultatene, trivselen eller motivasjonen. Tvert imot, kan man si, sier Nordtun til Aftenposten.
Derfor åpner hun nå for å kutte ett skoleår. Pengene som spares, skal heller brukes på tiltak som kan gi økt kvalitet for elevene. Men hun ønsker ikke å utsette skolestarten, men heller kutte i den andre enden.
– Vi må fokusere på kvaliteten i timene. Det er det som betyr mest for resultatene, ikke kvantiteten, sier Nordtun.
Regjeringen vil nå be et utvalg se på organiseringen av norsk skole. Nordtun vil blant mange andre spørsmål be utvalget vurdere fordeler og ulemper med kortere skolegang.
Staten bruker nå rundt 11 milliarder kroner på hvert trinn i grunnskolen. Nordtun vil at pengene brukes til å heve kvaliteten på de årene som blir igjen.
– Da kan vi få en enda mer målrettet innsats på de grunnleggende ferdighetene som lesing, skriving og regning, sier hun.
Flere saker fra NTB
-
KI-utvalg vil skrote hjemmeeksamen
Regjeringens ekspertutvalg om kunstig intelligens i høyere utdanning advarer mot hjemmeeksamen og andre vurderingsformer der det er vanskelig å kontrollere hvem som faktisk har skrevet oppgaven.
-
KrF vil pålegge kommunene å tilby skolegudstjeneste
KrF-leder Dag-Inge Ulstein mener alle kommuner bør legge til rette for skolegudstjenester før jul, og reagerer kraftig på at Hamar kommune har sagt nei til gudstjeneste for skoleelever.
-
Benjaminprisen til Sandvika videregående skole
Sandvika videregående skole får Benjaminprisen for sitt helhetlige og langsiktige arbeid for å forebygge utenforskap, diskriminering, radikalisering og rasisme.
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
(©NTB)