Merete Fosslund startet som lærling på Bardufoss flystasjon i 1991. Siden har flymekanikeren klatret i gradene, og nå tar hun seg av nye lærlinger.
Merete Fosslund startet som lærling på Bardufoss flystasjon i 1991. Siden har flymekanikeren klatret i gradene, og nå tar hun seg av nye lærlinger.

Merete har gått gradene - nå tar hun seg av unge lærlinger

Det er snart 30 år siden Merete Fosslund var i lære som flymekaniker på Bardufoss flystasjon. Siden har hun blitt i Forsvaret, og nå tar hun seg av de unge som kommer.

Publisert Sist oppdatert

Forsvaret er Norge største lærlingsbedrift. Yrke har i en reportasjeserie sett på hvordan det er å være lærling i militæret. Denne artikkelen er en del av serien.

Yrkesvalg kan være styrt av så mangt. Merete Fosslund fra Bardu ble påvirket av en to år eldre nabogutt som likte å skru, og en onkel som kjente noen på flyfag.

– Jeg trivdes på grunnkurset i mekaniske fag, fortsatte på flyfag og ble lærling her i 1991. Siden har jeg blitt i Forsvaret, og det er mange muligheter for den som er interessert, sier Merete Fosslund. Hun har bygget på med fagskole, teknisk fagskole og befalsskole og er i dag kompetanseplanlegger og lærlingkoordinator ved maritim helikopterving på Bardufoss flystasjon.

Nå har hun ansvaret for sju førsteårslærlinger og fire andreårslærlinger, mens det var 12 som tok fagbrev denne sommeren.

Må være nøye

Lærlingene rekrutteres inn gjennom sesjon og fagsesjon, og det er mulig å ha bakgrunn både fra elektrofag og teknikk og industriell produksjon (TIP). Forsvaret har behov for både flyteknikere og flyavionikere, som tar seg av den elektriske delen.

– Hva kjennetegner en god lærling hos dere?

– Du må være nøye, strukturert og ha orden. Her forholder du deg til et system, og flysikkerhet er helt avgjørende, sier Merete Fosslund.

Lærlingkoordinatoren mener det lønner seg å tenke lokal rekruttering, og flystasjonen har et godt samarbeid med flyfag på Bardufoss videregående skole. Elever derfra har også utplasseringsperioder i hangaren.

Skal du rekruttere, har det også vist seg å være viktig å holde kontakt med rådgivere fra hele regionen, for å gi dem et innblikk i hva flyfag er, og hvordan det er mulig å bli lærling i Forsvaret.

Elektrofag

I hangar 6 på Bardufoss flystasjon er Mathias Theodorsen fra Senja i gang med å bytte oljefilter i girboksen på et helikopter.

– Jeg har alltid visst at jeg ville jobbe med noe mekanisk, derfor begynte jeg på elektrofag på videregående. Noen fortalte at flyfag var mer utfordrende, så jeg søkte meg dit på vg2, og stortrivdes, forteller 20-åringen. Han har ingen i familien som har gått den militære yrkesveien, men så fordelene.

Mathias Theodorsen fra Senja.
Mathias Theodorsen fra Senja.

– Ved å slå sammen førstegangstjenesten og læretiden kunne jeg spare inn et år. Da jeg gikk på videregående, var jeg utplassert på «F16» i Bodø, men da tilbudet om læreplass kom herfra, takket jeg ja. Jeg synes også det er greit å ha førstegangstjenesten på CV-en, for det vitner om at du har gode holdninger, sier Mathias Theodorsen. Han har lyst til å fortsette videre i Forsvaret, men først er det steg for steg fram mot fagbrevet.

Det har vært litt av og på med praktisk jobbing dette året på grunn av koronasituasjonen.

Rutinene må sitte enten du skal ha daglig service eller en grundig gjennomgang av et helikopter. Du skal kunne gjøre det samme ute på sjøen i vinterkulde og kuling.

Fritiden i helgene brukes ofte til småviltjakt.