Casper har ADHD, dysleksi og autisme, men lar seg ikke stoppe
Casper (18) stortrives som lærling innen CNC-operatørfaget. Han takker foreldre og gode lærere for støtte. Og sin fadder, Geir, i bedriften.
– Jeg er annerledes enn andre på min alder, og vet det godt selv. Der andre er rolige og fokuserte, er jeg litt overalt. Dårlig fornuft og sunn galskap passer meg, sier Casper André Wulfsberg og ler.
– Her på GKN Aerospace forholder jeg meg mest til fadderen min, Geir Hellem. Jeg liker ikke å være sammen med mange mennesker, og spiser stort sett matpakken min alene, fordi jeg ønsker det.
Casper forteller at arbeidsmiljøet er kjempebra. Alle er greie og inkluderende, og han føler seg bestandig velkommen til å være sammen med de andre.
Det synes Casper er veldig hyggelig, selv om han stort sett holder seg for seg selv.
Alle lærlinger har en fadder
– Geir begynte som lærling i 1985, og har vært i firmaet i 40 år. Han jobber med fresing, og oppgaven hans er ikke bare å holde maskinen i gang, men også å utføre maskinvedlikehold. I tillegg har han ansvar for opplæring av lærlinger.
De jobber med fresing og bearbeider flymotordeler. Når de bearbeider deler i maskinen, bruker de både hardmetall og keramikkverktøy. Den spesielle keramikken kan lage et høyt støynivå (innenfor kravene), derfor er det viktig med en rutinemessig, årlig sjekk.
Arbeidsklær, vernebriller og vernesko er påbudt for alle som oppholder seg i hallen, og ørepropper og øreklokker blir mye brukt. GKN har cirka 400 ansatte og 15 lærlinger innen ulike fag.
– Alle lærlinger skal ha en fadder, som følger dem tett, og som de kan ta opp både faglige og andre utfordringer med. Fadderordningen gjør at vi som har vært i gamet en stund, kontinuerlig setter oss inn i alt det nye som skjer innen faget, i mitt tilfelle maskinering og CNC, sier Geir.
– Dessuten må jeg til enhver tid vite hvor Casper er, i tilfelle noe skulle skje og vi må evakuere bygningen. Det er et stort ansvar, men veldig givende å være fadder.
Men han understreker at han ikke opplever spesielle utfordringer med Casper sammenlignet med andre lærlinger.
– Jeg sier til og med fra når jeg går på do, flirer Casper.
Trenger teorien i bunnen
Casper bor hjemme hos mamma og pappa, sammen med lillesøster på Kongsberg.
Det er ingen selvfølge at Casper nå har lappen og er på god vei til å få seg en utdanning. Han har diagnosene ADHD, dysleksi og autisme, og strever med å lese og skrive. Teori er derfor ingen favoritt.
Allerede som barn isolerte han seg, og takket nei når andre spurte om han ville være med og leke. En periode brukte han medisiner for å kunne fungere bedre med ADHD, men han følte han mistet mye av seg selv.
Nå er han medisinfri, men har likevel mer kontroll over utfall han vet skyldes ADHD.
– Mamma og pappa har stått veldig på for meg, slik at jeg har fått nødvendig tilrettelegging for å komme meg gjennom barne- og ungdomsskolen. I tillegg har noen av lærerne virkelig sett meg og hjulpet meg, sier Casper, som syntes skolen var kjedelig, inntil han begynte på videregående.
– Det eneste jeg var interessert i, var å spille. Jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre etter ungdomsskolen. Familiens menn har i tre generasjoner jobbet med ulike typer maskinering, og jeg oppdaget at CNC er det som interesserer meg mest. Jeg klarer å fokusere på arbeidsoppgavene fordi jeg liker dem, og fordi jeg har mulighet til å blåse ut litt i småpauser innimellom.
Casper har ingen problemer med tallforståelsen, og han er godt kjent med pc-språket. Selv om det ikke er CNC-operatøren som programmerer, må han kunne tolke programmet for å utføre arbeidet korrekt.
På vg1 gikk Casper teknologi og industrifag, på vg2 industriteknologi. Han håper å ta fagbrev sommeren 2026, slik at han kan spare til egen leilighet og hund.
– Jeg lærer mest når jeg i jobb ser hvordan alt fungerer, og kan kople teorien på praktisk arbeid, sier Casper.
– Jeg jobber åtte uker her på GKN, annenhver uke dag- og kveldsvakter, og åtte uker på K-tech, som ligger på samme industriområde. Sånn rullerer det hele tiden.
Grundig opplæring i K-tech
Brede Abrahamsen i K-tech er Caspers faginstruktør. Han forteller at Kongsberg Technology Training Centre AS ble stiftet i 2008 av Kongsberg Defence & Aerospace, TechnipFMC og GKN Aerospace Norway. Selskapets hovedaktivitet er fagopplæring, og eierbedriftene har lærlingene i opplæring i egne lokaler, i tillegg til i K-techs egne lokaler.
– Vi kjører i utgangspunktet samme opplegg på alle lærlinger, men har forskjellige tilnærmingsmetoder til faget. Ulike lærlinger lærer best på forskjellig måte, og vi tilrettelegger slik at alle lærlinger skal få mest mulig kunnskap, sier Brede.
– Vi er bevisste på det samfunnsansvaret vi har, og ønsker å bidra på best mulig måte slik at også personer med utfordringer skal få muligheten til å ta fagbrev og jobb, og dermed selv bidra i samfunnet.
Brede forteller at K-tech har alt fra enkle til svært avanserte maskiner. Opplæringen foregår parallelt med praktisk arbeid, og bygges gradvis opp i vanskelighetsgrad. Opplæring er hovedfokus, før produksjon.
– Slik kan vi utdanne de beste lærlingene, sier Brede.