Veien har vært lang, men til høsten skal Kajsa Helen Sundelin opp til fagprøven i tunge kjøretøy. Det er mange å ta av på Setermoen, og hun blir småjente ved siden av dem.
Veien har vært lang, men til høsten skal Kajsa Helen Sundelin opp til fagprøven i tunge kjøretøy. Det er mange å ta av på Setermoen, og hun blir småjente ved siden av dem.

Kajsas lange vei mot fagbrevet

Det var aldri gitt at Kajsa skulle bli bilmekaniker, og i ungdomsskoletiden fikk hun høre som mange andre: Gikk hun ikke studiespesialisering og fikk seg utdanning, ble hun ingen ting her i verden, så ungjenta fullførte.

Publisert Sist oppdatert

Men en liten spire var sådd. På ungdomsskolen hadde Kajsa arbeidsuke i Garnisonen i Sør-Varanger, og hun fikk være med grensejegerne ut på vakt.

– Det var så artig, kommer det spontant.

Kajsa Helen Sundelin står i Setermoen tekniske verksted og har service på en pansret Scania 113. Det sandfargede monsteret av en lastebil har ikke en dråpe kjøleveske igjen, og lærlingen blir liten der hun jobber med å skaffe seg oversikt over doningen.

Ble gruvearbeider

Det spøkte for akademikeren, selv om hun fullførte studiespesialisering. I alle feriene jobbet ungjenta på lageret på Sydvaranger Gruve i Kirkenes.

– Jeg hadde ansvar for verktøyet, lærte meg språket og kunne finne butterflyventiler og knivventiler uten problem. Det var en spennende arbeidsplass, og jeg hadde lyst til å lære mer om driften, forteller Kajsa.

Resultatet etter videregående ble at hun fikk full stilling som vedlikeholdsmekaniker. Ungjenta var ivrig og pålitelig, og dette veide tungt.

– Jeg satte meg inn i kompressorer og leste servicebøker hjemme.

På sesjon takket hun nei til Forsvaret, og hun siktet seg inn på å ta fagbrev som mekaniker i gruva. Det krevde fem års praksis, fordi hun ikke hadde yrkesfag fra videregående i bunnen. Folk rundt var positive, de hjalp til med dokumentasjon og så at jenta de hadde tatt inn, ville lære.

Måtte tenke nytt

Så gikk Sydvaranger Gruve konkurs i 2015, og nær 400 personer mistet jobben.

– Dette var bittert. Jeg fikk jobb i sikkerhetskontrollen på flyplassen, men så ikke for meg

Kajsa Helen Sundelin måtte videre. Hun husket arbeidsuka hos grensejegerne, og søkte Forsvaret. Der havnet hun i panserbataljonen som geværmann. Dette er infanteristene som blir satt til å løse oppgaver ute i felten.

– Du har kanskje sett en panservogn der luka åpnes og soldatene stormer ut. Det sies at du i krig har en beregnet levetid på 14 sekunder hvis du ikke gjør alt riktig. Kajsa smiler avvæpnende. Hun bestemte seg for å verve seg til Forsvaret etter førstegangstjenesten og fullførte grenaderopptaket.

– Men da jeg søkte jobb som grenader, fikk jeg ikke jobben, og ble veldig skuffet.

Mekaniker

Det Kajsa ikke visste, var at det var lagt et annet løp for henne. Under opptaket hadde hun fått spørsmålet om hva som var framtidsplanen hennes, og svaret var at hun gjerne ville fullføre fagbrevet. Kajsa fikk beskjed om å kontakte Opplæringskontoret i Forsvaret. Der var de skeptiske og lurte på om dette var noe hun virkelig ville. Svaret var ja, det ble søkt fylkeskommunen om lærlingkontrakt, og så skjedde alt raskt.

– Jeg fikk en kontrakt på tre og et halvt år og måtte bestå teoretisk eksamen, sier hun.

Nå er det meste unnagjort, og neste høst skal Vardø-jenta opp til fagprøven for å bli mekaniker for tunge kjøretøy.

– Det er mye å huske, og etter at du er ferdigutdannet, må du selv stå for det du gjør, sier Kajsa, som har førerkort for lastebil og selv kan kjøre doningene.

Henvendelsen er alt kommet. Noen vil gjerne ha mekanikeren til Porsanger, men hun liker seg også godt der hun er.

25-åringen tok jegerprøven da hun gikk på ungdomsskolen, og har skutt både rype og elg.

– Men jeg liker aller best å jakte på storkveita og kunne tenke meg å kjøpe en fiskebåt. Nå får det holde at fiskestanga alltid ligger bak i bilen, klar til bruk, sier Kajsa Helen Sundelin.

Liker å skru

Anna Marie Godtlibsen er førsteårslærling og akkurat ferdig med rekruttskolen. Nå er hun i gang med å gjøre seg kjent på det tekniske verkstedet på Setermoen. På videregående gikk hun teknikk og produksjon og fortsatte videre til kjøretøy på vg2.

Anna Marie Godtlibsen er førsteårslærling og i gang med å gjøre seg kjent på Setermoen tekniske verksted.
Anna Marie Godtlibsen er førsteårslærling og i gang med å gjøre seg kjent på Setermoen tekniske verksted.

– Jeg har alltid vært interessert i å skru, og liker store, tunge kjøretøy. Da jeg skulle ut i førstegangstjenesten, var det like godt å gjøre alt i en smekk og ta fagbrev samtidig, sier 19-åringen fra Rossfjord på Senja.

Hun er klar over at det er mye å lære, men synes det blir spennende. På fritiden koser hun seg med å dra på tur med egen motorsykkel.

– Har du lagt planer for hva du skal gjøre etter å ha tatt fagbrevet?

– Jeg kan fortsette i faget eller søke Brannskolen. Det kunne jeg ha tenkt meg, sier Anna Marie Godtlibsen.