Annonse

Både dataspill, serier og filmer er med andre ord uformelle måter å lære engelsk på, tidsfordriv der man får engelsk «på kjøpet», sier Pia Sundquist, dosent i engelsk ved Universitetet i Oslo og Universitetet i Karlstad i Sverige. Ill.foto: AdobeStock

Dataspill gjør deg bedre i engelsk

Tenåringer som ofte spiller dataspill blir bedre i engelsk enn ikke-spillerne, ifølge tidsskriftet Language Learning & Technology. 1000 svenske niendeklassinger deltok i studien.

Annonse

Utdanningsnytt på Facebook!

Elever som brukte mye tid foran dataspillskjermen fikk større ordforråd og ble flinkere med vanskelige ord enn andre elever, ifølge Pia Sundquist, dosent i engelsk ved Universitetet i Oslo og Universitetet i Karlstad i Sverige.

Sundquists 1000 niendeklassinger fikk to gloseprøver på engelsk, og de måtte svare på spørsmål om hvordan de brukte engelsk utenom skoletiden, samt hvilke dataspillvaner de hadde.

Sundquist framhever at spillernes generelle engelskkunnskaper ble bedre. Ordkunnskapene gikk med andre ord ut over de typiske spilltermene. Elevene ble flinkere hva angår både ordkunnskap og ordforståelse.

 

Oppfordrer tenåringer til å spille

Med andre ord: Er du tenåring, så spill mye. Du lærer mindre av å spille lite eller aldri. Sundquist understreker imidlertid at blant ikke-spillerne var det elever som var veldig gode i engelsk. Dette gjelder imidlertid bare dem som regner seg selv som storforbrukere av engelsk på fritiden, de ser store mengder engelskspråklige serier og filmer på tv, og bruker engelskspråklige sosiale medier.

Både dataspill, serier og filmer er med andre ord uformelle måter å lære engelsk på, tidsfordriv der man får engelsk «på kjøpet», som Sundquist sier. Elevene ser ikke på seg selv som «elever», de bare bruker språket, helt selvfølgelig. Er det så ingen ulemper? Jo da:

– Ingen synes at ungdommer skal sitte dag inn og dag ut foran skjermen. Noen blir avhengige, og det er problematisk, sier hun. – Men for det engelske ordforrådet er det bra!

 

Utdanningsnytt på Facebook!

Fakta

Denne artikkelen leser du også i Bedre Skole nr.1/2019

Abonner på Bedre Skole  her

 

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!

Fakta

Denne artikkelen leser du også i Bedre Skole nr.1/2019

Abonner på Bedre Skole  her