Barn trenger sensitive og varme voksne rundt seg, som justerer og er i stand til å reparere. Dette fordi de har kunnskap om gode relasjoner, mener styrer Linn Maria Hansen.
Barn trenger sensitive og varme voksne rundt seg, som justerer og er i stand til å reparere. Dette fordi de har kunnskap om gode relasjoner, mener styrer Linn Maria Hansen.

–Barn trenger voksne med varme hjerter og kunnskap om hva gode relasjoner betyr

Det gode samspillet er viktig for barnehagebarn.

Publisert

Jeg skriver dette innlegget med en visshet om at selv om ingen dag er lik, eller vi ikke alltid kan forutse hva som ligger foran oss, er det mange faktorer innenfor en barnehagehverdag som er konstante.

I jakten på å sette ord på de viktige tingene finnes det ingen tvil i mine øyne om at dette handler om kvaliteten i menneskemøtene i hverdagen. Kall det øyeblikksbilder, for det er jo i øyeblikkene det skjer. Det er alle situasjonene i hverdagen til det enkelte barn som krever å møte voksne som er lydhøre og sensitive, som møter alle barn med åpenhet, varme og interesse.

Les også: Når de barnehageansatte trener på å takle egne følelser, får de bedre relasjoner til barna

Gjensyn med Lotte

I en hverdag snudd opp ned under koronakrisen opplever jeg å se, høre og motta små fortellinger om hendelser og øyeblikk der innholdet forsterker denne forståelsen. Her er en av fortellingene som understreker konsekvensen av ansatte som er lydhøre og sensitive.

Det er tidlig på morgenen. Hanne er klar for å ønske sin gruppe med barn velkommen. Hun får øye på Lotte som skal leveres av pappa på en annen avdeling. Lotte har ikke vært i barnehagen på lenge, hun kikker opp og møter Hanne sitt blikk. Hanne smiler med hele ansiktet og sier: «Hei Lotte, så godt å se deg!». Lotte smiler forsiktig ned i bakken, og gir pappa et lite trykk i hånden. Rundt middagsbordet samme dag spør mamma Lotte: «Hva har vært det beste med dagen din i dag?» Lotte ser på mamma og svarer umiddelbart: «Det var å se Hanne igjen».

Les også: – Det er vi voksne som har ansvaret for en god relasjon, ikke barnet

Justere egen praksis

En dyktig pedagog sa en gang til meg at noen ganger er det lurt å ta en tur opp på «glasstaket», gi seg selv muligheten til et perspektivskifte. Å ta et slikt perspektiv for å beskue det som skjer, det som ikke skjer, det som burde vært, eller det som aldri vil bli. Så vil man se det forutsigbare, det spontane og det absolutt uforutsette. Det hviler en kompleksitet over dette bildet som noen ganger kan sammenlignes med et travelt veinett. Det hersker også en forståelse av at denne kompleksiteten krever ansatte med et trent blikk, med varme hjerter og kalde hoder som behersker å ivareta elementene ved et slikt travelt veinett. Det krever kunnskap, forståelse, fingerspisskompetanse og en evne til både å reflektere over og tidvis justere egen praksis.

Sensitive voksne

Historien ovenfor kan leses på mange måter, for det trente øye vet man at det ligger mye bak Lotte sitt svar ved middagsbordet, annet enn en søt historie. Det finnes mange slike historier, og det finnes også historier som skisserer en helt annen virkelighet.

Barn trenger sensitive og varme voksne rundt seg, som justerer og er i stand til å reparere. Dette fordi de har kunnskap om gode relasjoner som en rød tråd i alt de gjør.

Første steg

Denne artikkelen har også stått på trykk i Første steg nummer 4 2020.

Powered by Labrador CMS