Ill.foto: Joakim S. Enger
Fellesskolen reddes ikke ved å stenge folk ute
Debatt: – Skolen trenger flere lærere, ikke færre.
Hva er en god lærer? Svaret varierer, men mangfoldet av
kompetanser, erfaringer og personligheter på personalrommet er avgjørende.
Skolen som institusjon former den oppvoksende generasjon nettopp gjennom sin
store bredde av ulike kompetanser, personligheter og læringsstiler. Dette er
viktig, både for demokratiforståelse, men også fordi det da er størst mulighet
for at flest mulig finner «sin» vei, og noen å speile seg i.
Masterkrav
I Utdanningsnytt
kan vi lese at Utdanningsforbundets leder, Geir Røsvoll, går ut og argumenterer
for at ordningen med masterkrav for nyansettelser i skolen er veien å gå. Dette
kommer i kjølvannet av at både Arbeiderpartiet, Rødt og Senterpartiet på ulikt
vis har kommet frem til at svaret kanskje ikke er så enkelt.
En mastergrad er vel og bra, men i seg selv ikke avgjørende.
Og selv om det er enkelt å argumentere for at den gamle lektorkompetansen
uansett er utvannet etter Kristin Clemets kvalitetsreform i 2004, er
universitetsutdannede lærere fortsatt en viktig og umistelig ressurs i dagens
skole. Dessverre rammer et slikt krav arbeiderklasseungdom som ikke har
økonomisk eller sosial kapital til å ta fem års høyere utdanning. Samtidig
rammer det distriktene hardt, der lærermangelen allerede er prekær.
Skolen trenger flere dyktige lærere, ikke færre.
Det politiske målet, om en mer praktisk skole, kan fort bli
festtaler. I en tid der et flertall av ungdommene søker seg til yrkesfag, synes
det for oss åpenbart at det kreves en annen kompetanse i skolen. Et ensidig søkelys
på en mastergrad som det eneste helliggjørende svekker etter vårt syn
samfunnets mulighet til å tilby riktig kompetanse der det trengs.
En potensiell lærer i distriktene, som har valgt å etablere
seg med familie tidlig, skal altså måtte reise langt for å gå fem år på skole,
for å kunne bidra inn i sitt lokalsamfunn i et yrke som unektelig har langt
flere suksesskriterier enn en masteroppgave. Hva med relasjonskompetansen man
går glipp av ved at stadig flere grunnskolelærere ikke har klassene sine mange
timer i uka? Allmennlærerens død svekker etter vårt syn nettopp muligheten til
læreren til å bygge relasjoner til elevene, og nettopp denne relasjonen til
lærer har Thomas Nordahl, og mange andre, fremhevet som den viktigste
enkeltfaktoren for å kunne lære.
Behov for ulike kompetanser
Vi trenger mange forskjellige kompetanser for å skape en god
skole. Vi trenger lærere med praktisk kompetanse, vi trenger lærere med
relasjonskompetanse og vi trenger trygge klasseledere. Ja, vi trenger også
lærere med dypdykk i teoretiske fag, men det har vi da allerede.
Innføringen av masterkravet har akademisert skolen, gjennom
økt fokus på forskningsbasert kunnskap fremfor praktisk basert kunnskap.
Profesjonskunnskapen som ikke kan måles forsvinner. Kunnskap er ikke bare det
som sitter i hodene på lærer og elever, det er også det som sitter i hendene
våre, øynene våre. Også praktisk kunnskap har en verdi i så måte.
Det er en svakhet ved dagens skole at den allerede er for
teoretisk. Dette kan ha mange konsekvenser som utenforskap, stress og psykisk
uhelse. For å snu trenden mener vi at en skole som fokuserer mer på praktiske
ferdigheter og på å gi rom for at flere har en kortere vei til å lykkes i
klasserommet, er det som kan redde fellesskolen.
Skolenes landsforbund bærer stolt mottoet, «Kunnskap til få
er makt, kunnskap til alle er frihet», men alle norske barn går jo nå på skole?
Heldigvis, men skolens oppgave er også å gjøre samfunnet mer rettferdig. 2 av
10 fullfører ikke videregående, og vi tror ikke svaret på bedring ligger kun i
en mastergrad.
Arbeidsvilkår og lønn er viktigere enn mastergrad
En god lærer formes av praksis, engasjement og pedagogisk
forståelse – ikke nødvendigvis av enda flere år på lesesalen. I stedet for å
tvinge lærerne til å ta mastergrad, må vi heller satse på bedre arbeidsvilkår,
høyere lønn og sterkere faglig støtte i skolehverdagen.
Denne ensidige troen på en mastergrad som verktøy for å
skape en bedre skole er en del av en bredere utvikling der arbeideryrkene
akademiseres, samtidig som lønns- og arbeidsvilkår forverres. Vi ser det samme
i barnehager, helsesektoren og andre yrker der trygge, erfarne fagfolk
erstattes av et stadig smalere utdanningsideal. Dette er ikke en styrking av
skolen – det er en politisk prioritering som svekker det brede lag av folket og
utelukker mange fra yrker de kunne ha mestret utmerket.
Vi mangler yrkesfaglærere, og vi mangler andre yrkesgrupper
inn i skolen for å gi læreren tid til å være lærer. Vi har lektorer. Vi trenger
alle.
Målet til Skolenes landsforbund er enkelt nok: At lærere
skal avlønnes i kompetanselønnssystemet etter lengden på utdanning, ikke etter
en veldig ujevn bachelor- eller master-kvalifikasjon. Vi må få en løsning på
mangelen på yrkesfaglærere og vi må sikre praktisk kompetanse i grunnskolen.
Jobben som lærer har flere likhetstrekk enn ulikheter, og vi trenger ulik type
kompetanse inn i klasserommene og verkstedene for å sikre at alle elever i
norsk skole får størst mulighet til å lykkes. Et masterkrav gjør terskelen
høyere for arbeiderklasseungdom som ikke har økonomisk eller sosial kapital til
å ta fem års høyere utdanning. Det vil også forsterke lærermangelen i
distriktene, der rekruttering allerede er en stor utfordring. Skolen trenger
flere dyktige lærere, ikke færre.
Ingen skal få kake før alle har fått brød. Vi er glade
vi er medlemmer i en fagforening som sier nei til masterkravet og ja til en
inkluderende, sterk og rettferdig fellesskole.