Tid for praksis, ikke bare prat

Debatt: – Det bør ikke være et unntak å møte arbeidslivet før videregående. Det bør være normen.

Publisert

Vi vet hva som virker: Elever som får erfaring fra arbeidslivet i ungdomsskolen, tar bedre utdanningsvalg, fullfører oftere og lykkes bedre i arbeidslivet. OECD sier det. PISA-dataene bekrefter det. Så hvorfor gjør vi det ikke?

Faget utdanningsvalg ble innført som obligatorisk fag i ungdomsskolen i 2008. Intensjonen var tydelig: Elevene skulle få innsikt i yrkeslivet, og forberedes på å ta bevisste og informerte valg om egen framtid. Men slik fungerer det ikke overalt.

Manglende praksis og økende usikkerhet

OECD-rapporten Teenage Career Development in Norway viser at under halvparten av norske 15-åringer får erfaring med praksisopphold, jobbskygging eller karrieresamtaler. For mange elever er faget redusert til papirarbeid, brosjyrelesing og generelle samtaler uten reell relevans. Det til tross for at de fleste elever faktisk ønsker mer konkret hjelp og innsikt i hvordan skole henger sammen med jobb og liv.

Tallene er alvorlige. 45 prosent av norske ungdommer vet ikke hva de vil bli. Dette tallet er dobbelt så høyt som for ti år siden. Samtidig viser rapporten at karrierekompetanse – evnen til å reflektere over egne styrker og interesser, og se muligheter i utdanning og arbeid – er sterkt knyttet til bedre utdanningsutfall og lavere risiko for frafall.

Et system som svikter elevene

Skolens ansvar i dette bildet er tydelig. Likevel rapporterer mange skoler at timene satt av til utdanningsvalg (110 timer over tre år) brukes til helt andre ting, eller at elevene får fri. Stortingsmelding 34 (2023–2024) går langt i å erkjenne at faget utdanningsvalg ofte ikke fungerer som det skal. Meldingen peker på at det ikke stilles krav til kompetanse for de som underviser i faget. Dette er et alvorlig systemsvikt.

En av skolens viktigste oppgaver er å forberede elevene på livet etter skolen. Da holder det ikke med generell motivasjon. Elevene må få tilgang til verktøy, erfaringer og kunnskap som gir dem reell forståelse av muligheter og krav i arbeidslivet.

Karrierekompetanse er ikke bare for elever på vei til høyere utdanning. Det er like relevant for elever som vurderer yrkesfag. Det handler om å bygge robusthet, retning og refleksjon. Det handler om livsmestring.

OECD peker også på en annen utfordring: sosial ulikhet. Elever med like faglige ferdigheter, men ulik sosial bakgrunn, har ofte vidt forskjellige ambisjoner. Karrierekompetanse kunne vært det verktøyet som jevner ut slike forskjeller. Men det fordrer at alle får tilgang til et reelt fag, ikke en tilfeldig praksis.

Så hva kan vi gjøre?

  • Innfør obligatorisk praksisuke i ungdomsskolen. Det bør ikke være et unntak å møte arbeidslivet før videregående. Det bør være normen.
  • Innfør kompetansekrav for å undervise i faget. Lærere trenger kompetanse, ressurser og forankring for å drive kvalitativ karrierelæring.
  • Sikre at timene brukes slik intensjonen tilsier. Dette handler om ledelse og prioritering. Elever skal ikke ha fri i utdanningsvalg.
  • Etabler systematiske samarbeid mellom skoler og arbeidsliv. Kommuner, fylkeskommuner og næringsliv må trekke i lag. Det finnes mange gode eksempler – la oss gjøre dem til nasjonal standard.
  • Gjør karrierekompetanse til en del av livsmestring og tverrfaglig arbeid. Faget står ikke alene. Det kan kobles til samfunnsfag, norsk, matematikk og teknologi.

Vi kan ikke tillate at et helt skolefag undergraves i praksis. Det er på tide at vi tar det på alvor. Ikke bare fordi OECD sier det, eller fordi en stortingsmelding peker på det. Men fordi ungdommene selv sier det: Skolen forbereder oss ikke godt nok på arbeidslivet.

Vi trenger ikke flere strategier og papirdokumenter. ,Vi trenger konkrete tiltak, tydelig ansvar og sterkere prioritering. Bare slik kan vi gi elevene den fremtidstroen de fortjener.

Skal vi bygge fremtidens arbeidsliv, må vi starte med å gi ungdom reelle erfaringer, meningsfulle samtaler og verktøy de kan bruke. Det starter med utdanningsvalg – og det må starte nå.

Powered by Labrador CMS