Morten Skau Sørmo, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet.

Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen

Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.

Publisert

– Lærerne er opptatt av å gjøre rettferdige og faglig gode vurderinger, og da må du vite hva elevene faktisk kan og forstår, sier sentralstyremedlem Morten Skauen Sørmo i Utdanningsforbundet i NRK Dagsnytt.

Utdanningsforbundet vil ha klarere retningslinjer rundt hvordan kunstig intelligens (KI) skal brukes i skolen.

Lærere sier at det er krevende å vurdere elvene når de har muligheten til å bruke KI til å løse oppgaver. Det gjør at flere lærere går over til å bruke penn og papir i en vurderingssituasjon, noe som tar lengre tid for dem å rette.

– I dag har vi kommet dit at det er umulig å vite om elevene har brukt kunstig intelligens eller ikke, sier Sørmo.

KI-funksjoner blir stadig mer integrert og tilgjengelige i alle slags dataverktøy. Kunnskapsministeren mener det ikke er i orden at KI sniker seg inn i skolehverdagen og PC-ene til elevene. Derfor ønsker regjeringen å sertifisere lærere til å bruke KI i klasserommet.

– Vi ser på flere grep utover de som vi allerede har gjort med verktøy og kompetanse på akkurat elevene, men også dette med å være enda tydeligere i forhold til når man i hvert fall ikke skal innføre KI i undervisningen, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).

(©NTB)