. Pedagogisk leder Karoline Hykkerud Aas i Sentrum Barnehage i Alta sier de tradisjonelle barnelekene har påvirket barnas fysiske og psykiske helse positivt. Foto: Alf Ove Hansen
. Pedagogisk leder Karoline Hykkerud Aas i Sentrum Barnehage i Alta sier de tradisjonelle barnelekene har påvirket barnas fysiske og psykiske helse positivt. Foto: Alf Ove Hansen

Gamle barneleker som «Rødt lys» gir barnehagebarna bedre helse

Gamle uteleker sørger for aktive barnehagebarn i Alta. Målet er bedre helse og samspill i barnehagen.

Fysisk aktivitet har vært et satsingsområde i Sentrum Barnehage i Alta i flere år, og de har gjort mange tiltak for å øke barnas bevegelse. En av dem er å ta i bruk klassiske, gamle uteleker som «Rødt lys» og «Haien kommer».

Denne artikkelen har stått på trykk i Først steg nummer 1 2019.

 

SENTRUM BARNEHAGE

Eies og drives av Alta kommune. Bygget i 1973. Renovert og utvidet med to avdelinger i 1993, og med en avdeling i 2011.

LEKELYKKE

Eies av de to tidligere barnehagelærerne Cecilia Johansen og Liss Guddingsmo fra Alta. Tilbyr pedagogisk materiell til barnehage og skole. Deres visjon er å skape verktøy som fremmer aktivitet og glede i hverdagen.

– For å kunne gi barna et best mulig utgangspunkt for å ha gode fysiske vaner og god helse, satser vi på fysisk aktivitet. Hver dag har vi et fast tidspunkt for kjente barneleker, sier pedagogisk leder Karoline Hykkerud Aas, som også er nestleder i barnehagen. 

 

Mer selvstendige

De ansatte ser mange positive effekter. Barna har større bevegelsesglede og er mer selvstendige i leken. Denne dagen blir barna enige om å leke «Rødt lys».

– Vi ser at enkelte leker skaper et veldig godt samhold i gruppa og virker inkluderende. Barna har fått et svært godt repertoar av fysiske aktiviteter og leker, og de har blitt selvdrevne. Dette håper vi vil ha en positiv effekt når de blir eldre og er mer overlatt til seg selv, sier Hykkerud Aas. Barnehagen har også faste turdager som er preget av utfordring, mestring, glede og utforskning. De bruker også digitalt verktøy til fysiske aktiviteter, som GPS og tidtaking. Sentrum barnehage benytter også aktivitetskort fra Alta-firmaet Lekelykke, utviklet av to tidligere barnehagelærere.

 

Gamle favoritter

– Lekene gir en enkel vei til fysisk aktivitet, og til et godt samspill mellom store og små. Å le og ha det gøy har også en innvirkning på psykisk helse. Målet er at barna får utfordre seg og føle mestring, samtidig som de lett kan fryde seg i kroppslig lek, sier barnehagelærer og medeier Cecilia Johansen i Lekelykke. Hun jobber ikke lengre i barnehagen, men husker godt hvordan det var.

– Ofte velger èn den enkle løsningen. Nemlig å se på når barna leker. Det som skiller oss fra andre, er at lekene appellerer både til barn og voksne. Mange husker godt de fleste fra egen barndom, sier Johansen.

Rødt lys, Haien kommer, Stubb-stå og Alle mine barn kom ned fra fjellet er barnas lekefavoritter.

– For å utfordre barna mer, forandrer vi gjerne leken litt, sier Karoline Hykkerud Aas.

 

Bedre psykisk helse

Barn kan bli deprimerte, eller ha utfordringer med den mentale helsen akkurat som voksne. En studie i prosjektet «Tidlig trygg» i Trondheim viser at fysisk aktivitet har betydning for barns mentale helse.

– Forskningen vår viser at det å være aktiv og bli svett også beskytter mot depresjon, sier doktorgradsstipendiat Tonje Zahl ved NTNU. Studien har fulgt nesten tusen barn annethvert år siden de var fire år, og er publisert i anerkjente Pediatrics og omtalt i Time Magazine Health.

I barnehagen ser de at barnas psykiske helse også påvirkes av de tradisjonsrike barnelekene. Barn som har slitt med å ta initiativ til lek, blir nemlig lettere med.

– De gamle lekene skaper inkludering og samhold i gruppa. Ved å møtes i leken og dele glade øyeblikk, skapes et solid grunnlag for et fint samspill og gode relasjoner, sier Hykkerud Aas.

 

LEKER

Marihønesiste

En eller flere har sisten. Den eller de som har sisten løper og prøver å fange de andre barna som løper rundt. De som blir tatt må legge seg på rygg og sprelle med armer og bein, som en marihøne på rygg. De blir befridd ved at en annen ruller dem tilbake på magen, da kan de fortsette å løpe. Barna bytter på å ha sisten. Her er barna i aktivitet hele tiden, også når de har blitt tatt.

 

Tigerball

Alle barna stiller seg i en ring. En er tiger. Tigeren stiller seg inne i ringen og skal prøve å snappe ballen når de andre kaster den mellom seg. Det er ikke lov å lobbe eller spille til sidemannen. Dersom tigeren snapper ballen, eller en i ringen gjør kast- eller grepsfeil, blir den som feilet tiger. Kan også spilles med en fotball, der en sparker ballen til hverandre.

 

Fisken i det røde hav

må løpe over uten å bli tatt av fisken. De som blir tatt blir til fisker, mens de andre går tilbake og roper på nytt. Leken går ut på å komme seg fra den ene siden av Rødehavet til den andre, uten å bli tatt. På den ene siden av banen står en fisk. Resten står på den andre siden og roper i kor: «fisken i det røde hav, hvilken farge må vi ha, for å komme over, selv når fisken sover». Fisken på den andre siden roper en farge. Alle som har på seg klær med denne fargen kan da trygt gå over, mens de andre går tilbake og roper på nytt.