Det å se både gledene og utfordringene skjermer har med seg, har gjort at jeg tenker at digital danning må inn så tidlig som mulig i barnehagen. Illustrasjonsfoto: fotolia.com

Å gi barna digital danning er mer enn å dele et nettbrett i barnehagen

Digital danning er mer enn å dele et nettbrett i barnehagen. Det kan være å kombinere det digitale med andre aktiviteter, som å spille inn egen musikk og høre på det etterpå.

Digital danning er et spennende ord, som mange forbinder med digital kompetanse. Når vi ser på ordet danning, er det mer enn å være høflig. Men forholder vi oss til digital danning i barnehagen? Vi skal jobbe med digital kompetanse i barnehagen. Så hva med den digitale dannelsen? Jeg vil påstå at digital danning er noe annet enn kun kompetanse. I Rammeplanen står det at ansatte i barnehagen skal hjelpe barna til å få en begynnende etisk forståelse i forhold til digitale medier. Hva legger vi i det? At vi må dele iPaden?

Denne artikkelen kan du også lese i Første steg nummer 3 2018


Skeptisk i starten


For noen år siden var jeg skeptisk til digitale medier i barnehagen. Jeg syns det var nok med et digitalt kamera. Siden den gang har familier og samfunn blitt enda mer digitale. De fleste barn har tilgang på skjerm, ifølge Medietilsynet. I 2014 startet jeg å arbeide for den ideelle organisasjonen Barnevakten, som jobber for at barn og unge skal kunne bruke mediene på en trygg og bevisst måte. Man skulle tro jeg ble mer skeptisk til skjermer i barnehagen etter å ha møtt mange barn på foredrag, men det å se både gledene og utfordringene skjermer har med seg, har gjort at jeg tenker at digital danning må inn så tidlig som mulig i barnehagen.


God og dårlig praksis


Jeg har ulik erfaring med digital praksis i barnehagen, både god og dårlig. Det å skaffe ulike skjermer i barnehagen betyr ikke at barna blir digitalt dannet. Hvis barna lærer at skjermen kommer frem som belønning, eller kun underholdning, er det kanskje mot sin hensikt.
Digitale medier kan være en kilde til kunnskap, underholdning, fellesskap og undring. Brukes de på en god måte kan man ha glede og nytte av det. Tenk å kunne gå i skogen og faktisk finne ut av hvilket lite kryp man har funnet, eller «reise» ut i verdensrommet. Tenk å sprenge grensene for hva kunst kan være ved å tegne både digitalt og for hånd. Eller den musikkstunden i barnehagen jeg var heldig å være med på. Der vi brukte både digitale elementer og tradisjonelle instrumenter. Musikken var noe annet enn vi hadde hørt før. Vi tok lydopptak av musikken vi lagde, så vi kunne lytte til det vi hadde komponert. En gruppe sterkt konsentrerte barn fra tre til seks år. Jeg håper det har vært med på den digitale dannelsesreisen til barna.


Mer enn å dele en iPad


Jeg tror vi skal klare å benytte oss av de digitale ressursene på en sunn måte. At barna skal få digital kompetanse, men også bli digitalt dannet, slik at de lærer seg hvordan de blir til i møte med denne «nye» verdenen. Voksne må være gode veiledere og forbilder, og hjelpe barna til å forstå denne siden av livet. For hva legger vi egentlig i digital danning? Betyr det kanskje mer enn å dele iPaden? Når vi jobber med digital kompetanse i barnehagen, har jeg et ønske om at vi også tar stilling til digital danning.

 

  • Hege Kaspersen, utdannet førskolelærer og har jobbet i barnehage flere år som både pedagogisk leder og styrer. Jobber nå som konsulent for småbarnsforeldre og foredragsholder i Barnevakten.no, mens hun studerer master i pedagogikk.
Powered by Labrador CMS