Marit Knutsdatter Strand

Sp reagerer på Høyre-kritikk av langtidsoppgaver

– Jeg reagerer på at Høyre er kritiske til ny kunnskap, og at de stempler kunnskapsinnhenting som snikavvikling av eksamen. Vi trenger mer kunnskap, og dette arbeidet ønsker vi velkommen, sier Senterpartiets Marit Knutsdatter Strand.

Publisert Sist oppdatert

Uttalelsen fra Strand kommer etter at Høyre i dag gikk ut og kritiserte prøveprosjektet til Utdanningsdirektoratet om langtidsoppgaver i stedet for eksamen.

– Dette er en snikavvikling av eksamenssystemet vi har i dag. Dagens system er det mest rettferdige systemet som finnes, der det kun handler om elevens kunnskap og ikke om man har noen hjemme som kan hjelpe, og andre som ikke har det, sier leder Elisabeth Tangen i Oslo Høyre.

Strand peker på at det i 2019 kom en evalueringsgruppe som Høyre var med på å sette ned. I rapporten heter det at «mens læreplanene i grunnopplæringen har vært gjenstand for omfattende reformer, har eksamensordningen vært lite endret. Gruppa ser svakheter ved dagens ordning fordi den ikke har endret seg i takt i med innholdet i opplæringen.»

Rapporten peker også noen relevante problemstillinger knyttet til det videre arbeidet med sluttvurdering:

I hvor stor grad, og på hvilken måte bør opptakssystemet i høyere utdanning legge premisser for sluttvurderingssystemet i videregående opplæring?

Hva slags dokumentasjon på kompetanse har framtidas arbeidsliv behov for?

På hvilket nivå er det behov for å dokumentere sluttkompetanse i grunnopplæringen?

Har ungdomstrinnet behov for eksamen eller en sluttvurdering med karakter?

Hvilke vurderingsuttrykk egner seg i hvilket fag og på hvilke nivå?»

Strand mener Ap-Sp-regjeringa jobber aktivt med å oppdatere vurderingsarbeidet i skolen.

– Vi mener det trengs en oppdatering, men en kunnskapsbasert tilnærming. At Høyre har ideologiske skyggelapper på, får stå for deres regning. Kunnskap må vi være for, sier hun.

Strand viser til Hurdalsplattformen.

– Den peker på en gjennomgang av kvalitetsvurderingssystemet, som er gjennomført, endring av nasjonale prøver, samt at praktiske ferdigheter skal vektlegges tydeligere i alle fag og eksamensformer. Dette er i tråd med arbeidslivet behov og tida vi lever i. Oppfølging av opptaksutvalget blir også viktig, avslutter Strand.

Powered by Labrador CMS