Elever hadde internettilgang under eksamen – kan måtte ta den på ny
400 ungdomsskoleelever i Drammen risikerer å måtte ta eksamen på ny på grunn av IT-feil fra kommunens side.
Statsforvalteren har nå åpnet tilsyn og sier at engelskeksamen i Drammen kan bli annullert, melder Aftenposten.
De 400 elevene er fra ti ulike skoler i Drammen kommune, og eksamen ble holdt 14. mai i år.
På grunn av en IT-feil hadde elevene mulighet til å bruke internett og dermed jukse på eksamen. Kunstig intelligens (KI) som chatbot ChatGPT har gjort kontrollmulighetene for skolene svært utfordrende.
Feilen skyldtes at elevene ble plassert i feil brukergruppe, opplyser Anne Torbjørg Raastad-Hoel, fagrådgiver skole i Drammen kommune.
– En muntlig kommunikasjonssvikt i forkant av eksamen var årsaken til at feilen oppsto, sier hun til avisen.
Nå har kommunen innført skriftlig kommunikasjon for å forhindre lignende feil neste år. Statsforvalteren ble umiddelbart varslet om feilen, og alle eksamener fra 15. mai ble gjennomført med lukket nettverk, ifølge kommunen.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
KI-utvalg vil skrote hjemmeeksamen
Regjeringens ekspertutvalg om kunstig intelligens i høyere utdanning advarer mot hjemmeeksamen og andre vurderingsformer der det er vanskelig å kontrollere hvem som faktisk har skrevet oppgaven.
-
KrF vil pålegge kommunene å tilby skolegudstjeneste
KrF-leder Dag-Inge Ulstein mener alle kommuner bør legge til rette for skolegudstjenester før jul, og reagerer kraftig på at Hamar kommune har sagt nei til gudstjeneste for skoleelever.
-
Benjaminprisen til Sandvika videregående skole
Sandvika videregående skole får Benjaminprisen for sitt helhetlige og langsiktige arbeid for å forebygge utenforskap, diskriminering, radikalisering og rasisme.
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.