Annonse

Ill: Fotolia.com

Matematikksuksess i Leksvik

Undervisning som ikke fungerer, er årsaken til matematikkens manglende popularitet blant barn og unge, sier lederen av Matematikkbølgen.

Annonse

Senteret Matematikkbølgen i Leksvik i Nord-Trøndelag tar imot interesserte fra barnehagealder til lærere som vil videreutvikle seg.

– Matematikk er ikke bare et realfag, men også kreativitet, håndverk, musikk og mye annet. Finner man de riktige metodene, blir matematikken inspirerende. Vi kaller faget vårt for «kunsten å tenke», sier lederen av Matematikkbølgen, Gerd Åsta Bones, til lokalavisen Fosna-Folket.

Senteret er, så vidt vites, det eneste i sitt slag her til lands.

Senteret, som holder til på Amborneset i Leksvik, har holdt på vel et år, men alt tyder på suksess: Hovedinntektskilden er kurs og kompetanseheving, og senteret har så langt tatt imot grupper helt fra USA.

Det er åpent for alle fra barnehagebarn til lærere med selvutviklingsønsker.

Senteret utvikler også såkalt konkretiseringsutstyr, ment å gjøre matematikken enklere forståelig for barn og unge.

Innen et år skal det Bones kaller en matematisk hage, forhåpentlig være på plass.

Bones mener at undervisning som ikke fungerer, er årsaken til matematikkens manglende popularitet blant barn og unge. Selv interesserer hun seg spesielt for barnehage- og begynneropplæringen.

– Det å begynne med matematikk i helt ung alder er utrolig viktig, sier hun.  

Bones' partner i driften av Matematikkbølgen er professor i matematikk Mike Naylor, som er kunstnerisk leder.

Bones og Naylor har tidligere arbeidet sammen ved Matematikksenteret i Trondheim. 

Fakta

Denne artikkelen var først publisert i Bedre skole nr. 3/2016

 

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!

Fakta

Denne artikkelen var først publisert i Bedre skole nr. 3/2016