– Det er mange aktiviteter de fleste ikke vet om, men som kan gi menn lyst til å jobbe i barnehage, sier styrer Chris Meland (t.h.) som har sørget for god rekruttering til sin barnehage: barne- og ungdomsarbeider Espen Berg (f.v.), lærling Krister B. Egeland og pedagogisk leder Dag Fredriksen.

Barnehagene må vise frem hva de gjør, som å bygge romraketter eller lære barna å fiske og spikke

Det vil rekruttere flere menn, mener styrer Chris Meland.

Publisert

Private barnehager har større andel mannlige ansatte med 11,7 prosent mot 8 prosent i kommunale barnehager, viser tall fra Utdanningsdirektoratet. Åmotsmarka barnehage i Kvinesdal kommune er et av flere unntak. Her er 21,5 prosent menn, og de har innfridd det nasjonale målet om 20 prosent menn. Det har de fått til takket være at de mannlige ansatte benytter alle muligheter til å fortelle om hverdagen sin. De stiller opp i media, besøker skoler og tar imot skoleungdom i praksis. Og så får de lov til å leke.

I vår temaserie om menn i barnehagen kan du også lese om at private barnehager er best på menn, viser tall fra Utdanningsdirektoratet.

Høgskulen på Vestlandet får også 6 millioner kroner til å lede arbeidet med å rekruttere flere mannlige lærere og lærere med innvandrerbakgrunn.

Bygde romstasjon

– Å jobbe i barnehage er et eldorado for lekne menn i alle aldre, sier styrer Chris Meland. Han påpeker at barnehagen trenger både folk som liker å synge, spille, forme, kokkelere, være ute, bygge, klatre, kjenne dyr, så, høste, fiske og alt mulig annet.

– Da vi hadde verdensrommet som tema, skapte vi fantasifigurer som hadde havnet på en ukjent planet. Barna skulle hjelpe dem tilbake, og da ble romrakettene til. Vi bygde romstasjon og brukte både luft, vann og krutt, forteller pedagogisk leder Dag Fredriksen.

– Denne typen læring fenger alle barn, den er inkluderende og viser at alle har like muligheter, uavhengig av kjønn, sier Dag. Han innrømmer at han syntes prosjektet var morsomt, at det fikk frem gutten i ham.

– De fleste menn aner ikke at for eksempel det å bygge en romstasjon sammen med barna også er en del av det å jobbe i barnehage, sier Dag.

Les også: Dette må gjøres for å få flere menn i barnehagen.

Pedagogisk leder Dag Fredriksen og Frida Sanden Sivertsen (5) har en god samtale mens de sitter og spikker. Frida har tidligere lært hvordan hun skal håndtere kniven.

Mer spenstige stillingsannonser

Barne- og ungdomsarbeider Espen Isaksen Berg og lærling Krister Egeland er enige i at de fleste ikke kjenner til hva de barnehageansatte gjør. Krister bestemte yrkesvalget allerede som tiåring.

– Jeg var med og fulgte lillebroren min i barnehagen som liten og hadde mer lyst til å bli igjen der enn å gå på skolen. Og nå er jeg tilbake i den samme barnehagen igjen, men som lærling, smiler Krister, som skal bli barne- og ungdomsarbeider. Espen mener det er bra for arbeidsmiljøet med begge kjønn. Det vanskeligste kan være å få den første mannen til å søke.

– Barnehagene må slutte å være usynlige, grå mus. Vi må vise oss frem, og fortelle om mangfoldet, sier Espen. Styrer Chris mener stillingsannonsene må være tydeligere på hva som forventes av kvalifikasjoner, og hva barnehagen og kommunen kan tilby.

– Hvorfor ikke skrive om friluftsliv og romraketter i stillingsannonsen? Og tilby lønn på lik linje med folk med tilsvarende utdannelsesforløp i mannsdominerte yrker? Sammenligner du lønnsnivået mellom en ingeniør med bachelor og en barnehagelærer med bachelor, er det lett å se at de som bygger mennesker, taper lønnskampen, sier styreren.

Les også: Slik vil utdanningen lokke flere menn til barnehagen.

Det meste kan gjøres utendørs, også maling. Her beundrer Sofie Homme Øverby (5) og lærling Krister Egeland et kunstverk barnehagebarna har laget.

Trenger flere typer menn

Barnehagesjef i Kvinesdal kommune Solfrid Egeland Eiesland sier at når to søkere står likt, blir menn prioritert.

I dag er 9 prosent av kommunens barnehageansatte menn, mot 1,7 prosent for ti år siden.

– De viktigste ambassadørene for rekruttering er de mennene vi allerede har, sier barnehagesjefen. Hun sier barnehagene ikke trenger én type menn, men mange forskjellige, som musikeren, den lekne og filosofen.

– Mange menn har lyst til å gjøre andre aktiviteter med barn enn det som tradisjonelt gjøres, og slik kan det bli mer bredde og variasjon i barnehagetilbudet, påpeker barnehagesjefen.

Les også: Menn lokkes til barnehagen av friluftsliv og idrett.

Markedsfører jobben sin

Åmotsmarka barnehage

• kommunal barnehage fra 1986

• 75 barn i alderen 1–6 år på fem avdelinger

• 21 ansatte, 4 av dem menn, det vil si 21,5 prosent menn

Mennene i Åmotsmarka barnehage benytter alle muligheter til å fortelle om den herlige hverdagen sin. De stiller opp i media, besøker skoler og tar imot skoleungdom i praksis. Spesielt fedrene gir gode tilbakemeldinger på at det er menn i barnehagen.

– Det folk ser når de henter og leverer barna, kan gi et dårlig bilde av alle timene vi tilbringer sammen med barna, og aktivitetene og jobben som blir gjort, sier styrer Chis.

Pedagogisk leder Dag mener det er en fordel med en mannlig styrer for å få flere menn til å søke seg til en barnehage, men er klar på at personlighet er viktigst.

– En styrer som tør å utfordre både kvinner og menn ved å gi dem litt friere tøyler, er med på å fjerne det som er igjen av kjønnsrollemønsteret, sier Dag. Han påpeker at når det allerede jobber menn i barnehagen, er det ofte lettere for de mannlige studentene og lærlingene å trives i barnehagen, fordi de slipper å være alene blant en haug med kvinner.

– Det er mange aktiviteter de fleste ikke vet om, men som kan gi menn lyst til å jobbe i barnehage, sier styrer Chris. Han mener dette bør komme tydelig frem i stillingsannonser og når folk informerer om barnehagelæreryrket for elever og studenter.

– Barnehagene må slutte å være usynlige, grå mus. Vi må vise oss frem, og fortelle om mangfoldet, sier barne- og ungdomsarbeider Espen Berg, som lytter til hva Trym Bakken (3) har å fortelle.
Powered by Labrador CMS