– Vi ler av rare grimaser, sier Hanne-Lill Hulløen-Syvertsen (6) og får støtte av Mina Joreid (øverst t.v.), Alida Ingebretsen (nederst t.h.), Emely G. Myrvold (6) (nederst t.v.) og Jakob Linden Pedersen (6).
– Vi ler av rare grimaser, sier Hanne-Lill Hulløen-Syvertsen (6) og får støtte av Mina Joreid (øverst t.v.), Alida Ingebretsen (nederst t.h.), Emely G. Myrvold (6) (nederst t.v.) og Jakob Linden Pedersen (6).

Dette synes barna er morsomt

Vi har spurt fem barn om hva som får dem til å le.

Publisert Sist oppdatert

Barn synes det er artig med kroppshumor, som tiss, bæsj og promp, eller voksne som lager morsomme lyder eller gjør noe morsomt som er utenfor en forventet rolle, viser den etnografiske studien blant 17 barnehagebarn mellom tre og seks år og 6 andreklassinger på Sørlandet. Barna ler av det absurde og det som ikke gir mening. Det kan være alt fra fantasispråk til å sette sammen setninger som ikke gir mening: «den voksne er ei ku».

–Det er viktig at vi som jobber i barnehagen, er bevisste på at vi er med på å skape og begrense barnas rom til å bruke humor i barnehagen, sier enhetsleder Petter Ruenes Jensen i Smååsane barnehage i Vennesla kommune. Han står bak studien og har tatt master ved Universitetet i Agder om barns møte og opplevelse med humor i barnehagen.

I vår temasak om humor i barnehagen kan du lese at det er viktig å la barna få tulle og tøyse i barnehagen, ifølge forskning. I Smååsane barnehage i Vennesla er det ansatte opptatt av å gi barna rom til å tulle og tøyse i hverdagen. Her kan du lese hva barna selv sier de synes er morsomt.

LES OGSÅ: –Humor og glede kan åpne uante muligheter i barnehagen

Ler av grimaser og vitser

– Vi ler av rare grimaser, sier Hanne-Lill Hulløen-Syvertsen (6) og får støtte av Alida Ingebretsen, som viser hvordan de lager grimaser som å skjele med øynene.

– Vi ler når vi hopper på trampolinen og noen sier «steike bavianer» eller «hotti-potti», kniser Alida.

Emely G. Myrvold (6) sier de ler av vitser, når de kiler hverandre, når noen raper eller når noen sier gutta fiser.

– Og så ler vi når noen fiser eller av rare sanger, humrer Mina Joreid.

– Av lasagne? spør journalisten, som ikke helt hører hva hun sier.

– Nei, av rare sanger, gjentar Mina til stor latter rundt bordet. Jakob Linden Pedersen (6) forteller at han ler når de leker og stanger inn i hverandre.

– Forresten, jeg heter ikke Jakob likevel. Jeg heter kaviar, sier han og viser frem kaviartuben med et lurt glimt i øyet og et varmt smil om munnen.

LES OGSÅ: «Et barn som tuller kan du se på som en bråkmaker eller humørskaper»

Dette ler barna av

Emely G. Myrvold (6)

Emely G. Myrvold
Emely G. Myrvold

– Vi ler når vi kiler hverandre, og når noen raper. Og så ler vi av vitser og når noen sier at gutta fiser.

Mina Joreid (6)

Mina Joreid (6)
Mina Joreid (6)

– Vi ler av rare sanger og når noen fiser.

Alida Ingebretsen (6)

Alida Ingebretsen
Alida Ingebretsen

– Vi ler når vi hopper på trampolinen og noen sier «steike bavianer» eller «hotti-potti». Og så ler vi når noen gjør grimaser som å skjele med øynene.

Jakob Lunden Pedersen (6)

Jakob Lunden Pedersen
Jakob Lunden Pedersen

– Vi ler av rim og vitser, og så er det gøy å stange i hverandre. Og forresten så heter jeg ikke Jakob, jeg heter Kaviar, sier han og viser frem kaviartuben med et lurt glimt i øyet.

Hanne-Lill Hulløen- Syvertsen (6)

Hanne-Lill Hulløen- Syvertsen
Hanne-Lill Hulløen- Syvertsen

– Vi ler av rare grimaser.

Dette synes barn er morsomt

● kroppshumor: som tiss, bæsj og promp

● morsomme lyder eller uventede roller: voksne som lager morsomme lyder eller gjør noe morsomt som er utenfor en forventet rolle

● det absurde: det som ikke gir mening, det kan være alt fra å lage fantasispråk til å sette sammen setninger som ikke gir mening, som «den voksne er ei ku»

● slapstick-humor: som at barn ser andre barn som faller

● voksne som tøyser, tuller, lurer andre eller er atypiske eller uvitende

● å skremme andre

● å kile andre

● å tøyse med andre barn og voksne

● å danse og ha rare mimikker eller gestikulere

Kilde: Barnehagelærer og enhetsleder Petter Ruenes Jensen i Smååsane barnehage og hans mastergrad Hva er det som er så morsomt? En etnografisk studie om barns møte med og opplevelse av humor i barnehagen.

Powered by Labrador CMS