Du kan være den ene, den ene som så den jenta eller den gutten, som ga dem mulighet til å få et godt, sunt og fint bilde av seg selv, skriver Siri F. Abrahamsen i dette innlegget. Arkivfoto: Utdanning

«Et barn som tuller kan du se på som en bråkmaker eller humørskaper»

Innspill: Et barn som går fra plassen sin for å hjelpe en annen kan du enten se på som urolig, eller en som viser omsorg. Du kan bestemme deg for hvilket barn du vil se.

Publisert Sist oppdatert

Tenk deg at du kommer på jobb etter å ha hatt en hektisk morgen på hjemmebane. På din avdeling er en kollega syk. Dette blir en ekstra heftig dag. Petter og Lisa som ofte finner på mye rart, gjør det også i dag.

Dette innlegget var først publisert i Første steg nr. 2/2016.

Hele utgaven leser du elektronisk her

Du kjenner en viss matthet. Hvorfor er de alltid sånn? Her har du et valg. Klarer du å se hva som er bra med deres påfunn og hvordan det er mulig å bygge positivt på det? Klarer du å legge vekk dine egne tanker om at de er «sånn eller sånn?» Klarer du å se alt på nytt også når stressnivået er høyt?

Respekt

Vi gjør førsteinntrykk på null komma niks. Vi setter barn og voksne i båser – der vi tenker de hører hjemme. Dette kan vi gjøre med bakgrunn i tidligere erfaringer og forsterke med holdningene våre til grupper og enkeltindivid. Da leter vi etter det som kan bekrefte våre fordommer.

Barn, kollegaer, ledere, altså mennesker er alltid mer enn det vi ser. Respekt betyr direkte oversatt fra latin, å se på ny, å se igjen. Dette er en treningssak, å utfordre våre fordommer.

Anerkjennelse

Hva skjer hvis vi i stedet bygger en hverdag på anerkjennelse. Se etter hva barna gjør bra. Del de gode historiene, få barna til å se etter det andre og de selv gjør som er gull verdt. Og da med et språk som utvides fra «Så flink du er» til å identifisere hva det er som faktisk blir gjort.

Kanskje barnet eller din kollega er skikkelig tålmodig, eller utholdende? Kanskje de viser mot eller selvkontroll? For at vi skal kunne forsterke en kultur, må vi vite hva vi snakker om. Vi må ha et felles språk som drar oss i den retningen vi ønsker. Vi kan da med fordel fokusere på det gode, på det som løfter mennesker. Hva gjør du i dag når du kommer inn på jobb? Hva er det første du sier? Hva bringer du inn i situasjoner – bidrar du til løsning eller forverring? Hva snakker du om på pauserommet? Hvilken effekt vil du ha på kollegaer, foreldre og viktigst av alt barna?

Grav etter gull!

Alle som kan oppføre seg gjør det. Vi er ikke feil, vi gjør feil. Da gjelder det å grave etter gullet og finne ut når og hvordan hver enkelt skinner mer. Et barn som ofte bruker lang tid på en oppgave, er gjerne tålmodig og utholdende. Et barn som har sterke meninger og er sta viser kanskje selvtillit og evne til å stå opp for seg selv?

Et barn som stadig vekk finner på mye tull og vas for oss voksne, er kanskje bare rå på humor og skaper god stemning. Et barn som går fra plassen sin for å hjelpe noen andre, viser mye omsorg. Vi tolker situasjonene dit vi vil. Vi kan anerkjenne gode egenskaper, selv om handlingen ikke passet så godt inn i akkurat den situasjonen. Så kan vi bidra til at barn lærer seg å forstå når det passer å gjøre hva.

Den ene

Hva skal til for at du skal ha det bra på jobb, og hvordan kan du gjøre det bedre for dem rundt deg? Vi har en effekt på dem rundt oss om vi vil eller ikke.

Du kan være den ene, den ene som så den jenta eller den gutten, som ga dem mulighet til å få et godt, sunt og fint bilde av seg selv. Du finner det du leter etter.

Powered by Labrador CMS