Ti tips til god lesekultur i barnehagen

Her er ti gode tips til hvordan du kan gi barn leseglede.

Publisert Sist oppdatert

Det er få lesestunder i barnehagen, viser en artikkelserie om språk i barnehagen fra Førstes steg. Da de ansatte i Byskogen barnehage i Larvik begynte å lese på helt andre måter enn før, ga det resultater. Her er ti gode råd til hvordan du kan gi barna leseglede.

1. Bad barna i bøker.

Det betyr å ha bøker tilgjengelig i barnas høyde overalt: i garderoben, i gangen, i vinduskarmen, i tursekken, i lekestua ute og der barna liker å være. Du kan legge bøker om biler i bilkassa, slik at barna kan titte i boka mens de leker. Bøker er til for å brukes og skal ikke gjemmes vekk.

2. Bli kjent med barnegruppa.

Da kan du tilby barnet en bok som passer ut fra kjønn, alder, om de har etnisk norsk eller flerkulturell bakgrunn, og om barna leser bøker hjemme.

3. Finn de rette bøkene.

Finn rett bok til rett barn ut fra alder, kjønn, bakgrunn og erfaring med bøker. Det hjelper ikke å lese en morsom bok om barnegruppa ikke skjønner humoren. Jo mindre barna er, og jo mindre erfaring de har med norsk språk, jo mindre lesegruppe bør du ha.

4. Les høyt for barna hver dag.

Lag et system slik at alle barna blir lest for, særlig de som ikke blir lest for hjemme. Mange jenter oppsøker ofte høytlesning, mens guttene velger andre aktiviteter. Kartlegger du lesepraksisen, vil du ofte se at det er jenter med foreldre med høy utdanning og bøker hjemme som blir mest lest for.

5. Involver barna aktivt i høytlesningen.

Snakk om boka før dere begynner: Hva tror dere den handler om? Stopp opp og lek fra boka underveis, slik at barna får brukt språket. Hvis den voksne leser og barna barer hører på, får ikke barna brukt de nye ordene. Vil et barn lese spontant, så bla i boka før du leser og snakk om hva dere tror den handler om. Da finner du ut om boka passer barnet.

LES OGSÅ: Små barn leser med hele kroppen.

6. Lag spennende leseprosjekt.

For de yngste kan det være tema som husdyr og kjæledyr eller litterære figurer som Gruffalo, Pulverheksa eller Brillebjørn. For de eldste kan det være noe barna ser på NRK Super eller aktuelle forfattere som Lars Mæhle. Da blir barna kjent med bøkene gjennom forfatteren.

7. Engasjer hele personalet i arbeidet med leseglede.

Lag et årshjul for å få til å jobbe med leseglede, ha en boksirkel eller snakk om det på personalmøter. Start møtet med 15 minutters lesing i en bok. For å få effekt må alle ansatte med.

8. Smitt foreldrene med leseglede.

Bruk foreldremøter, utviklings- samtaler eller digitale plattformer til å tipse foreldre om bøker og betydningen av høytlesning. Lag et bibliotek der barna kan låne med seg bøker hjem.

9. Skap en rød tråd i overgangen fra barnehage til skole.

Besøk skolebiblioteket for å bli kjent. La førskoletreffene på skolen ha leseglede som tema, og sørg for å ha samme bøker i førskolegruppa som de møter på skolen. Les bøker om det å begynne på skolen.

10. Holde deg oppdatert på barnelitteratur.

Delta på lærende nettverk, lag lesesirkler i barnehagen eller hold deg oppdatert på andre måter. Det handler om å velge bøker som både barna og de voksne har glede av. Barn vil lese samme bok om igjen, og da er det greit at den voksne også liker boka.

Kilder: Line Hansen Hjellup, skolebibliotekar, lærer og rådgiver for språk, lesing og skriving i Lindesnes kommune, boka Leseglede i barnehagen: 10 nøkler til god lesekultur og lesegleder.no

Powered by Labrador CMS