Sara Sanne Opdahl.
Foto: Solabladet
Barnehagelærere med master får lektorlønn i Sola kommune
I Sola kommune får barnehagelærere med master lektorlønn. Det er Utdanningsforbundet Sola som har forhandlet frem en avtale med kommunen.
– Dette var en god start på det nye året. Ofte har barnehagelærere
med master søkt seg bort fra å jobbe med barna. Denne nye avtalen gir et
betydelig lønnsløft for de det gjelder og er en anerkjennelse av at kompetanseløft
og videreutdanning skal lønne seg, sier leder av Utdanningsforbundet Sola, Sara
Sanne Opdahl.
Nabokommunen Sandnes gir barnehagelærere som
har tatt en relevant master lønn i egen stige for master.
– Det er jo også et argument, at vi kan tilby de samme betingelsene.
Skal en få sårt tiltrengte barnehagelærere til å søke seg til Sola, er det
viktig at vi kan tilby gode lønnsbetingelser, sier Opdahl.
Det er et uttalt politisk mål at flere barnehageansatte skal ha mastergrad. Men en rapport fra Oslo Met viser at svært mange av dem med mastergrad ikke får egne arbeidsoppgaver i barnehagen. 1 av 3 får heller ikke mer lønn som barnehagelærer, selv om de tar mastergrad.
Les også: Forlot barnehagen etter mastergraden: – Kommer ikke tilbake før nye rammer er på plass
Utdanningsforbundet Sola har brukt en del år på å komme frem til en avtale med
kommunen.
– Ja, vi har i hvert fall diskutert dette og hatt det oppe som
årsmøtesak helt siden 2017. Vi er veldig godt fornøyd med at vi har kommet til
en enighet. Når vi nå har fått på plass en egen masterstige, er det enda et
middel for å jobbe bedre med rekrutteringsutfordringene vi har, sier leder Sara
Sanne Opdahl.
Får brukt kompetansen
Sola kommune har i sine barnehager en pedagogdekning på 43
prosent, målet er minst 50 prosent. Barnehagesjef i kommunen er Tove Valdeland.
– Det at vi nå innfører en egen lønnsstige for barnehagelærer
med master, er et tiltak for å øke rekrutteringen. Dette tiltaket gir dem en reell
lønnsøkning, og det håper vi frister, sier Valdeland.
Barnehagesjefen er opptatt av hvordan de best mulig kan
benytte seg av barnehagelærere med master.
– Det er viktig at de får benyttet den kompetansen de har
tilegnet seg og at den kompetansen barnehagen får tilført, kommer barna
til gode. Mange som har tatt en master tidligere, har utdannet seg vekk fra
barnehagen. Vi vil jobbe for at de skal fortsette i barnehagen og ha en
karrieremulighet der de får brukt det de har lært på barna, sier Tove
Valdeland.