Frp: Ut med sidemål, inn med privatøkonomi i skolen
Frp ønsker et obligatorisk fag i privatøkonomi for norske elever, men uten å øke timetallet. Da må andre fag vike.
– Norske ungdommer trenger å lære mer om økonomi, sier FpU-leder Simen Velle til NRK.
Velle mener dårlig økonomikunnskap kan blir kostbart.
– Problemet i dag er at få unge lærer dette, og de som lærer det, lærer det av foreldrene, sier han.
Derfor vil de ha et eget fag om personlig økonomi i skolen. Ifølge ungdomspartilederen har FpU hatt dette som vedtatt politikk i lang tid. Nå følger moderpartiet etter.
– Det er viktig at unge skjønner seg på kortbruk, renter, inkasso og lån. Dette er en viktig del av livet, sier Frp-leder Sylvi Listhaug.
Siden timetallet skal forbli det samme, kan det gå ut over sidemålsundervisningen.
– Det kan være en del av matematikkfaget, og man burde også vurdere tvungen sidemålsundervisning. Mange sliter med norsk i dag, da er det feil å ha sidemål som et obligatorisk fag, sier hun.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) sier hun er enig i at det er viktig at unge lærer om personlig økonomi, men hun vil ikke at det skal gå på bekostning av sidemålsundervisningen eller at det skal være et eget fag.
– Det er viktig at vi rettleder dagens unge på en god måte, slik at de kan ta gode, smarte og trygge økonomiske avgjørelser. Og ikke minst lære konsekvensene av dårlige valg, sier hun.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
KI-utvalg vil skrote hjemmeeksamen
Regjeringens ekspertutvalg om kunstig intelligens i høyere utdanning advarer mot hjemmeeksamen og andre vurderingsformer der det er vanskelig å kontrollere hvem som faktisk har skrevet oppgaven.
-
KrF vil pålegge kommunene å tilby skolegudstjeneste
KrF-leder Dag-Inge Ulstein mener alle kommuner bør legge til rette for skolegudstjenester før jul, og reagerer kraftig på at Hamar kommune har sagt nei til gudstjeneste for skoleelever.
-
Benjaminprisen til Sandvika videregående skole
Sandvika videregående skole får Benjaminprisen for sitt helhetlige og langsiktige arbeid for å forebygge utenforskap, diskriminering, radikalisering og rasisme.
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.