Leonard og Celin bærer ei kasse med grønnsaker tilbake til barnehagen.

Barnehagen har eget planteverksted

Barnehagen lærer barna hvordan de kan bli selvforsynt med grønnsaker.

Publisert

Vi har opplevd barn som ikke spiser grønnsaker inne i barnehagen, og som går ut i åkeren og spiser dem med jord på i stedet, fordi de har vært med på hele prosessen selv, forteller pedagogisk leder Monica Lillegård i barnehagen Hundre i Tromsø. Barnehagen har en egen planteparsell som ligger midt i byhagen Holt økopark. Parsellen består av fem store plantekasser og et lite potetland.

I Trollskogen naturbarnehage spiser barna vegansk bålmat.

UTFORDRER SANSENE

– Det er ikke bare ett svar på hvorfor vi gjør dette, forteller Lillegård.

– I den tida barna har gått her, har verden endret seg. Vårt mandat endrer seg med storpolitikken. Krigen i Ukraina har vist oss viktigheten av selvforsyning. Vi gjør ikke dette primært på grunn av kosthold. Vi er en pedagogisk institusjon, og vi skal ikke drive med selvforsyning, vi skal formidle kunnskap om selvforsyning, utdyper hun.

– Først og fremst skal barna vite hvor maten kommer fra, og at den ikke kommer fra butikken, fortsetter Monica.

Pedagogisk medarbeider Lisa Olivestad sier de ønsker å gi barna erfaring og kompetanse.

– Vi begynner når de er ett år gamle. Allerede da er de veldig mottakelige. Selv om de ikke husker det, henger det igjen i kroppen, sier Lisa.

Monica forteller at de også er opptatt av den estetiske dimensjonen.

Litt jord er ingen hindring når Are smaker på gulrøttene.

– Det vil si hvordan maten utfordrer sansene våre. Bare det å stappe hendene i jorda gir noe helt annet enn om vi går en tur til byen. Å ta opp gulrota gir en helt annen følelse enn å pakke den ut av plasten. Selv forråtnelsen pirrer sansene, utdyper hun.

PLANTER HELE ÅRET

– Dette er en prosess, og det er like viktig å studere frøene som å spise gulrøtter, mener Monica. Hun sier alle fasene er viktige. De jobber tverrfaglig, og barna fikk begynnende skriveopplæring da de laget skilt til blomstene. Barna har brukt digitale verktøy, og de har brukt skarpe kniver og redskaper i hagen.

– Barn lærer også om omsorg og empati når de tar vare på vekstene, for plantene knekker om man er for voldsom, forteller Monica. I september har barnehagen høstfest, og da er barna med og lager grønnsaksuppe som de serverer til foreld- rene. Barnehagen driver med plantingen gjennom alle de fire årstidene.

FRØ OG MEITEMARK

Første steg har vært med barnehagen fra frøene ble sådd i mai, til grønnsakene ble høstet i høst. Barna har allerede forberedt seg lenge til sådagen. På veggene henger det tegninger av blomstene og grønnsakene de skal så, og de har bilder av frø med QR-koder der de kan lese mer om de forskjellige plantene. I dag får de besøk av gartner Rune Pettersen. Fordi barnehagen er medstiftere i Holt økopark, har de tilgang på gartner om de trenger det. Han er innom et par ganger i året.

Gartner Rune Pettersen er på besøk for å hjelpe barna med å så sukkererter, gulrøtter og ringblomster.

– Når vi skal så, er det veldig fint å få hjelp av hans kunnskap om jord og frø, sier Monica.

– Jeg har en meitemarkkompost som jeg tror vil være midt i blinken for dere, sier Rune. Da hopper Amalie (5) begeistret opp og ned.

– Æ vil ha meitemark, æ elske meitemark, sier hun. Ungene setter seg rundt ei balje og rører fingrene rundt i jorda for å blande den sammen. I jorda som skal brukes til gulrøttene, blander de inn små hvite steiner.

– Det heter perlete, forklarer Rune.

– Det er vulkanstein fra Island som skal gjøre jorda luftig. Frøene puttes forsiktig i jorda, og etter en time står det melkekartonger og små potter på rekke og rad inne på avdelingen.

HARDT ARBEID

I Tromsø er det snøstorm til langt uti mai, og plantene må få vokse noen uker innendørs før de kan plantes ut i åkeren. I begynnelsen av juni rusler barna 200 meter bort til åkeren med hver sin spisse spade. Parsellen består av fem store plantekasser og et lite potetland.

– Æ elske å plante, sier Are (5) mens han forsiktig setter gulrøtter, sukkererter og ringblomster ned i jorda. Potetene skal også settes, og Leonard (5) fordeler konsentrert jorda utover.

– Dette var hardt arbeid, mener han.

Leonard setter plantene forsiktig ned i jorda, så de ikke skal brekke.

KLAR FOR HØSTING

Når sommerferien er over, bugner parsellen av grønnsaker. Ungene fyller opp kasser med gulrøtter, gressløk, sukkererter og ringblomster som de skal ta med tilbake til barnehagen. Isak smaker fornøyd på de rå potetene.

– Det morsomste er å finne potet og gulrot. Og sukkererter, og så har jeg funnet seks meitemarker, sier Leonard. Monica forteller at det er lurt å gjøre plantearbeidet enkelt.

Isak (4), Are (5), Leonard (5) og Amalie (5) klapper forsiktig på jorda over gulrotfrøene.

– Dyrk potet, gulrot og sukkererter, for det er noe personalet har kunnskap om, og som barna kan ta opp og smake på, påpeker hun før hun avslutter:

– Det skal være barnas eget prosjekt, og vi ansatte er her som støttespillere.

Powered by Labrador CMS